Phishing

Phishing

Veilig internetbankieren

Wat is phishing?

Steeds vaker trachten oplichters consumenten via internet te misleiden en hun persoonlijke informatie of geld te ontfutselen. Die vorm van cybercriminaliteit wordt phishing genoemd.

Hoe gaan oplichters te werk bij phishing?

In de loop der jaren hebben oplichters hun phishingwerkwijzen aangepast en uitgebreid. Vroeger belden ze hun slachtoffers om vertrouwelijke informatie te bemachtigen. Vandaag sturen ze meestal een e-mail (of een sms of een Whatsapp-bericht) met een link naar een valse website.

Via die website vragen ze het slachtoffer om zijn persoonlijke en bankgegevens, maar ook zijn response codes of pincode door te geven. Soms vraagt de oplichter zijn slachtoffer om zijn debetkaart op te sturen.

 

Actuele soorten van phishing:

Phishing via een telefoongesprek

Je krijgt telefoon van iemand die zich voordoet als een medewerker van KBC Brussels. De oplichter probeert je vertrouwen te winnen om je gegevens te stelen. Lees hoe

Kluisrekeningfraude

Bank-aan-huisfraude

Belt iemand je op om te zeggen dat je onmiddellijk je betaalkaart moet doorknippen omdat die niet meer veilig is? Ga er niet op in!

Hulpvraagfraude

Krijg je van je zoon of dochter plots een WhatsApp-bericht via een ‘nieuw’ gsm-nummer?

Phishing via zoekmachines

Mobile-phishing

Phishing via e-mail

Oplichters sturen je een e-mail met een link naar een valse website. Hier vragen ze naar je persoonlijke en bankgegevens. Maar geef nooit je geheime codes door!

Bankkaart-phishing

Phishing via sms

Oplichters sturen je een sms met link naar valse website. Hier vragen ze je om bankgegevens in te geven. Doe dat zeker niet!

Phishing via Whatsapp

Phishing via tweedehands websites

Hoe kan je jezelf beschermen tegen phishing?

  • Geloof niet blindelings elke mail of sms.
    Oplichters kunnen immers gemakkelijk een KBC Brussels-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail naar secure4u@kbc.be.
    Geloof niet zomaar alles wat in een e-mail staat. KBC Brussels zal je nooit via e-mail benaderen om een probleem met je rekening of je banktoepassing online op te lossen.
  • Stuur je debetkaart nooit op met de post.
  • Sla de echte KBC Brussels-website, met de url 'https://www.kbcbrussels.be/', op in je favorieten of typ het adres manueel in.
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk. KBC Brussels vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.

    Opgelet!
    Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Het biedt echter geen garantie dat de partij waarmee je communiceert te vertrouwen is.
    Wil je weten of je met de échte KBC Brussels-website of KBC Brussels Touch te maken hebt?
    Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. 
     -    Het webadres van de KBC Brussels-website begint met 'https://www.kbcbrussels.be/'.
     -    Het webadres van KBC Brussels Touch begint met 'https://touch.kbcbrussels.be/'.

Hoe herken ik authentieke berichten van KBC Brussels?

Klik hier voor meer info.

Heb je iets verdacht opgemerkt?

Wat doen internetcriminelen?