Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?

Fraude melden

Slachtoffer van fraude?

Bel onmiddellijk 016 432 000 - 24/7 bereikbaar.

  • Je hebt persoonlijke gegevens ingevoerd op een verdachte website.
  • Je hebt persoonlijke gegevens via telefoon doorgegeven aan een onbekende.
  • Je merkt een betaling op die je zelf niet ingevoerd hebt.
  • Je hebt software geïnstalleerd om een andere persoon vanop afstand toegang te geven tot jouw computer.
  • Je smartphone is gestolen of je bent hem verloren.
    Ben je ook je debetkaart kwijt? Blokkeer je kaart dan onmiddellijk in KBC Brussels Mobile. Tik op de kaart die je wilt blokkeren, selecteer 'Card Stop' en volg de stappen. Of laat die dan onmiddellijk blokkeren via Card Stop (078 170 170). Meer info vind je hier.

Iets verdachts opgemerkt?

Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be​ .

Hoe herken je een verdachte e-mail?

phishing via mail
  • Er wordt vaak verwezen naar een veiligheidsprobleem met je debetkaart of je bankrekening.
  • Je moet dringend actie ondernemen.
  • Je kunt het probleem oplossen door een bijlage te openen of op een link klikken. De link brengt je naar een valse website waar je persoonlijke gegevens moet ingeven (je debetkaartnummer, de codes die je berekent met je kaartlezer, enz.…).

Hoe herken je een verdachte telefoon?

Phishing via telefoon

 

  • Je wordt gebeld door een onbekende die probeert om persoonlijke informatie te krijgen, bijvoorbeeld je debetkaartnummer of de codes die je berekent met je kaartlezer. 

KBC Brussels-Antiviruspakket

Bescherm je computers, tablets en smartphones tegen virussen en onveilige websites en jezelf tegen phishing.

Hoe kan ik veilig internetbankieren?

Geef hackers geen kans met deze veiligheidstips

Wat doen internetcriminelen?

Kom alles te weten over veel voorkomende cyberaanvallen zoals phishing en malware

Wat doet KBC Brussels om internetbankieren te beveiligen?

Betaallimieten en automatisch afmelden zijn een paar voorbeelden