Phishing via sms

Phishing via sms

In de valse sms staat dat je KBC Brussels-bankkaart vervangen moet worden voor de overgang van KBC Brussels-Online naar KBC Brussels-Touch.
Je moet je oude bankkaart zogezegd terugsturen om ze te recycleren en de nieuwe kaart krijg je daarna binnen 5 dagen toegestuurd.

KBC Brussels vraagt nooit de pincode van je bankkaart.   
KBC Brussels vraagt nooit om je bankkaart op te sturen.

Hoe gaan de oplichters te werk?


Via de link in de sms kom je terecht op de valse website. 
Daar vragen ze je achtereenvolgens om:


1. je persoonlijke gegevens en je kaartnummer in te vullen;


2. je huidige pinode in te geven en een nieuwe pincode te kiezen;

 


3. je huidige bankkaart op te sturen met de post.


Zodra de criminelen je bankkaart en pincode hebben, kunnen ze met je bankkaart betalen in winkels en cash opnemen aan de automaat.

Ons advies

  • Geloof niet blindelings elke sms.

  • Stuur je bankkaart nooit op met de post.

  • Geef de pincode van je bankkaart aan niemand door, ze is strikt persoonlijk.

  • Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. Het webadres van de KBC Brussels-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen

Met de Cybersecurity Service biedt KBC Brussels ondermeer antivirus- en antiphishingsoftware aan om je toestellen en je activiteiten op het internet te beschermen tegen internetcriminaliteit.
Ontdek deze service

Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?

Phishing

Phishing