Phishing via e-mail

Phishing via e-mail

Oplichters bellen meestal niet meer om je codes te achterhalen. Ze sturen een e-mail of een sms met een link naar een valse website. Ze proberen vaak om een gevoel van angst en dringendheid op te wekken. Op die valse website vragen ze je niet alleen om je persoonlijke en bankgegevens door te geven, maar ook je (response) codes. Achter de schermen loggen de fraudeurs dan in op de echte KBC Brussels-website om betalingen uit te voeren of klantgegevens te wijzigen.

Hoe gaan oplichters te werk?


Via de link in de e-mail kom je terecht op de valse website. Daar wordt je achtereenvolgens gevraagd om:

  • je persoonlijke gegevens en je kaartnummer in te vullen;

 

  • je response codes in te geven.

Zodra de criminelen je kaartnummer en je berekende response codes hebben, kunnen ze in je banktoepassing aanmelden en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.

 

Praktijkvoorbeeld van een phishing scenario.

Hoe kan ik mij beschermen tegen phishing via e-mail?

  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk. KBC Brussels vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.
  • Verifieer de boodschappen op de kaartlezer.
  • Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. Het webadres van de KBC Brussels-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen.

Met de Cybersecurity Service biedt KBC Brussels ondermeer antivirus- en antiphishingsoftware aan om je toestellen en je activiteiten op het internet te beschermen tegen internetcriminaliteit.
Ontdek deze service

Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?

Phishing

Phishing