Phishing via Whatsapp

Oplichters gebruiken nieuwe contactmethoden

Phishing via Whatsapp

Oplichters gebruiken nieuwe contactmethoden

Recent gebruiken oplichters  Whatsapp om contact te leggen met hun potentiële slachtoffers.

Hun doel blijft hetzelfde: je persoonlijke gegevens en je bankgegevens –het nummer van je bankkaart en de codes die je berekent met je kaartlezer - ontfutselen. Achter de schermen melden de oplichters met deze gegevens aan in je banktoepassing om betalingen uit te voeren.

Hoe gaan de oplichters te werk?

Verkoop je wel eens iets tweedehands via een website? Dan kun je via Whatsapp benaderd worden door ‘een geïnteresseerde koper’ die in werkelijkheid een oplichter blijkt te zijn. Alvorens het bedrag naar je rekening over te schrijven, vraagt de oplichter dat jij eerst een klein bedrag (vaak € 0,01) naar zijn rekening overschrijft ‘ter controle’.
De oplichter stuurt je een Whatsapp-bericht met een link.
Via de link in het bericht kom je terecht op een valse website.

Daar wordt achtereenvolgens gevraagd om:  

1.  je kaartnummer in te vullen;

2.  je response codes (= de codes die je berekent met je kaartlezer) in te geven.

Zodra de criminelen je kaartnummer en je berekende response codes hebben, kunnen ze in je banktoepassing aanmelden en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.

Hoe kun je je beschermen tegen phishing via Whatsapp?

  • Ga nooit in op betaalverzoeken van onbekenden.
    Moet je een bedrag betalen? Surf dan zelf naar de KBC Brussels-website (https://www.KBC Brussels.be) of gebruik KBC Brussels Mobile.
        -    Wanneer je iets online koopt, heb je alleen het rekeningnummer (IBAN-nummer) van de verkoper nodig om hem te betalen.
        -    Wanneer je iets online verkoopt, volstaat het om je rekeningnummer (IBAN-nummer) door te geven aan de koper. 
    Als er andere gegevens gevraagd worden, is de kans groot dat je wordt opgelicht. 
  • Houd je pincode en de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim. Ze geven toegang tot je
    geld en zijn persoonlijk.
  • Opgelet! Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Het biedt echter geen garantie dat de partij waarmee je communiceert te vertrouwen is.
    Wil je weten of je met de échte KBC Brussels-website of KBC Brussels-Touch te maken hebt?
    Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. 
        -    Het webadres van de KBC Brussels-website begint met https://www.KBC Brussels.be.
        -    Het webadres van KBC Brussels-Touch begint met 'https://KBC Brusselstouch.KBC Brussels.be'.

Ga veilig online voor slechts 3 euro per maand.
Met de Cybersecurity Service biedt KBC Brussels ondermeer antivirus- en antiphishing software aan om je toestellen en je activiteiten op het internet te beschermen tegen internetcriminaliteit.
Ontdek deze service.

Phishing via telefoon

Phishing via telefoon

Bankkaart-phishing

Bankkaart-phishing

Phishing via e-mail

Phishing via e-mail

Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?