Phishing via telefoon

Phishing via telefoon

Veilig internetbankieren

Oplichters bellen je lukraak op of gebruiken robocalls. Een robocall is een automatisch gegenereerde telefoonoproep waarbij je een vooraf opgenomen bericht of een robotstem hoort. Een keuzemenu biedt je dan de optie om een persoon te spreken.

De oplichter doet zich voor als een medewerker van een vertrouwde instantie zoals je bank, Card Stop, Itsme, een overheidsdienst, Interpol/Europol, ... Hierbij willen ze zoveel mogelijk informatie ontfutselen: je bankgegevens, het nummer van je identiteitskaart of rijksregister. Nadien kunnen de oplichters je gegevens elders misbruiken.

Krijg je de vraag om

  • Geld over te schrijven naar een 'veilige rekening' (kluisrekeningfraude)?
  • Te beleggen in cryptomunten?
  • De codes van je kaartlezer door te geven?
  • Software vanop afstand te installeren?

Ga hier dan niet op in. KBC Brussels vraagt dit nooit!

Hoe gaat phishing via de telefoon in zijn werk?

Criminelen vragen je bankgegevens

Je krijgt telefoon van iemand die zich voordoet als een medewerker van de helpdesk of van de security-afdeling van KBC Brussels. De oplichter probeert tijdens dit gesprek je vertrouwen te winnen door

  • Naar een e-mail te verwijzen
  • Je met je naam aan te spreken
  • Te vermelden dat je nooit de geheime code van je debetkaart mag doorgeven
  • Te bellen met een vertrouwd nummer (call spoofing): de oplichter kan een vertrouwd telefoonnummer op je toestel tonen in plaats van het telefoonnummer waarmee hij je belt

Je wordt onder druk gezet om snel te handelen, bijvoorbeeld omdat er fraude werd vastgesteld op je rekening.

Criminelen vragen je elektronische handtekening

De oplichter vraagt het nummer van je debetkaart en de codes die je met je kaartlezer berekent. Met deze info kan de oplichter jouw KBC Brussels Mobile op zijn toestel activeren en zo je geld stelen.

Een variant op dit scenario is kluisrekeningfraude. Je krijgt dan het advies om je geld over te schrijven naar een nieuwe 'kluisrekening' of 'veilige rekening' omdat er zogezegd fraude zou vastgesteld zijn op je huidige rekening.

Hoe bescherm ik mij tegen phishing via de telefoon?

1. Geloof niet zomaar wat iemand aan de telefoon beweert

Ook niet als het telefoontje afkomstig lijkt van een vertrouwde instantie. Je weet nooit zeker wie je aan de lijn hebt. Heb je twijfels? Neem dan contact op met KBC Brussels, het betrokken bedrijf of de overheidsinstantie.

2. Houd de codes die je met je kaartlezer aanmaakt altijd geheim

Net als je pincode. Ze geven toegang tot je geld en zijn strikt persoonlijk. KBC Brussels vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.

3. Bel meteen Secure4u, 24/7 bereikbaar

  • Als je bankgegevens hebt doorgegeven
  • Als er onrechtmatig geld van je rekening is
  • Als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter
Bel Secure4u ✆ 016 432 000

Heb je iets verdacht opgemerkt?

 Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be

Phishing

Wat is deze vorm van cybercriminaliteit? Hoe gaan de oplichters te werk en hoe kan je jezelf ertegen beschermen?

Phishing via e-mail

Oplichters sturen je een e-mail met een link naar een valse website. Hier vragen ze naar je persoonlijke en bankgegevens. Maar geef nooit je geheime codes door!