WhatsApp-fraude

Hulpvraag-fraude of Vriend-in-nood fraude

WhatsApp-fraude

Hulpvraag-fraude of Vriend-in-nood fraude

Iemand die je kent die via sociale media om financiële hulp vraagt? Hier zijn mogelijk oplichters aan het werk!

Hoe gaan oplichters te werk?

  • De oplichter ontfutselt de gebruikersnaam en het wachtwoord van de sociale media-account (WhatsApp, Messenger, …) van een persoon;
  • De oplichter stuurt met behulp van de digitale contactenlijst een bericht naar vrienden of familieleden (vaak de ouders) en vraagt om financieel bij te springen of om dringend een aantal betalingen uit te voeren;

Ons advies

  • Schrijf nooit geld over op basis van een bericht via sociale media, een e-mail of een sms.  Bel de bekende persoon op het gekende telefoonnummer dat je zelf hebt opgeslagen om te controleren of die vraag daadwerkelijk van hem komt.
  • Gebruik 2-factor authenticatie (=tweestapsverificatie) om in te loggen op je social media-accounts. Zo voorkom je dat die eenvoudig kunnen gehackt worden.
  • Heb je zo'n bericht ontvangen? Meld het dan aan secure4u@kbc.be.

Iets verdacht opgemerkt? Stuur een e-mail naar secure4u@kbc.be

Kluisrekeningfraude

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.