Let goed op met wie je je bankgegevens deelt

Let goed op met wie je je bankgegevens deelt

Door de toenemende openheid en innovatie in de financiële wereld kun je nu je saldo of rekeninginformatie van de door jou aangeduide KBC Brussels-rekeningen die online toegankelijk zijn, opvragen en raadplegen via een derde partij. Of kan een derde partij een betaling initiëren vanaf jouw KBC Brussels-rekening.
Dat heeft voor jou voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld je rekeningsaldo even checken tijdens een online aankoop, of je energiefactuur onmiddellijk in de app van de leverancier betalen, enz.
We verwachten dat steeds meer partijen je toestemming zullen vragen om rekeninginformatie te verzamelen en te tonen.
Let daarom goed op aan welke derde partij je toestemming geeft, tot welke gegevens je toegang geeft, voor welk doeleinden, en ook via welke kanalen. Mogelijk zijn er ook derde partijen met slechte bedoelingen.

 

Signalen die kunnen wijzen op een onbetrouwbare partij

  • De app wordt buiten de officiële app store aangeboden;
  • Er wordt bij de vraag naar toestemming niet duidelijk aangegeven waarvoor je je toestemming geeft;
  • Er zijn geen contactgegevens beschikbaar op de website zoals adres, telefoonnummer en e-mailadres;
  • Er is geen (ruimere) informatie beschikbaar op het internet als je deze partij ingeeft in een zoekmachine;
  • Er zijn geen of slechts beperkte reviews beschikbaar over deze partij en/of over deze app.

Hoe geef je toestemming aan een derde partij?

De derde partij bepaalt zelf hoe je haar de toestemming geeft om je een rekeninginformatie- dienst of betalingsinitiatiedienst aan te bieden. Lees grondig voor welke mogelijkheden je je goedkeuring geeft: enkel saldo raadplegen, informatie van je zicht- en/of spaarrekening raadplegen, betalingen uitvoeren …. En overweeg goed of je dat wilt doen.

Hoe kan de derde partij aan jouw rekening?

De derde partij zal jou vragen om je aan te melden en te tekenen met je persoonlijke beveiligingsmiddelen (bv. je pincode, of je kaart en kaartlezer).
Wees voorzichtig bij het invoeren van je persoonlijke beveiligingsgegevens. Partijen met slechte bedoelingen kunnen er misbruik van maken. Controleer regelmatig je verrichtingen op je rekeningen.

Bij twijfel, stuur onmiddellijk zoveel mogelijk gegevens over de aanbieder (gegevens bedrijf, aanbod, kanaal, …) naar secure4u@kbc.be. Of bel op het nummer 0800 65 65 0.

KBC Brussels Cybersecurity Service

Hoe internetfraude melden?

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.