Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Opgelet: Deze pagina zal voortdurend worden bijgewerkt. Neem regelmatig een kijkje zodat je steeds op de hoogte blijft.

Het coronavirus grijpt steeds meer om zich heen. Om met die snel veranderende situatie om te gaan, communiceerden we eerder al dat onze kantoren enkel na afspraak zullen open zijn en dat we ook vanop afstand bereikbaar blijven. Veel van onze klanten zitten niettemin met vragen omtrent het verloop van hun bank- en verzekeringszaken, en dat is normaal.

We vinden het daarom belangrijk om onze klanten zo goed mogelijk te blijven informeren tijdens deze uitzonderlijke situatie en stelden een lijst op met veelgestelde vragen.

Zit je met een specifieke vraag en heb je het antwoord niet gevonden in de lijst? Stuur je vraag dan naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Snel naar meer info over

Bereikbaarheid

Blijft mijn kantoor open? En wat zijn de openingsuren?

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Neem gerust contact op met je KBC Brussels-kantoor via hun algemene nummer. Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar.

Kan ik bij KBC Brussels Live terecht? Wat zijn de openingsuren?

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Brussels Live via onze app KBC Brussels Mobile of telefonisch op 02 303 31 60 van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Hoe beheer ik mijn bankzaken vanop afstand?

Je belangrijkste bank- en verzekeringszaken kun je digitaal regelen op je smartphone, tablet en computer met onze toepassingen KBC Brussels Mobile en KBC Brussels Touch.

Op onze pagina met de verschillende stappenplannen, vind je de juiste procedures voor het regelen van je belangrijkste bank- en verzekeringszaken.

Hoe installeer ik KBC Brussels Mobile?

Je kunt zelf naar de Google Play Store of Apple App Store surfen met je smartphone en KBC Brussels Mobile downloaden. Volg de installatie-instructies op je smartphone.

Ontdek ons stappenplan met handig installatiefilmpje.

Hoe installeer ik KBC Brussels Touch?

Je kunt aan de slag met KBC Brussels Touch op je computer of tablet. Op onze webpagina leggen we de procedure om je aan te melden in KBC Brussels Touch stap voor stap uit.

Hoe doe ik een overschrijving?

In KBC Brussels Mobile:

  1. Meld je met je smartphone aan in KBC Brussels Mobile en tik rechtsonder op de blauwe knop met de twee pijltjes
  2. Je kunt kiezen tussen de types overschrijving je wilt doen: een overschrijving naar een andere rekening of een overschrijving naar een eigen rekening
  3. Tik op een andere rekening om een buitenlandse overschrijving te doen. Selecteer de rekening waarmee je wilt betalen
  4. Geef de gegevens van de begunstigde in. Voor een buitenlandse rekening tik je op het vlagje naast het rekeningnummer
  5. Selecteer verder het bedrag, de uitvoeringsdatum en geef een mededeling in. Tik vervolgens op ‘Verder’
  6. Klopt je overschrijving? Tik op ‘Bevestigen’ en onderteken ze met je persoonlijke code
  7. De overschrijving staat gepland of is doorgevoerd als je onmiddellijk betaalt

In KBC Brussels Touch:

  1. Meld je op je computer of tablet aan in KBC Brussels Touch.
  2. Klik in het menu rechtsboven op 'Overschrijven'
  3. Kies bovenaan tussen een Europese of een internationale overschrijving. Een binnenlandse overschrijving valt onder 'Europees'
  4. Vul de verschillende velden in
  5. Klik onderaan op 'Tekenen'
  6. Toets je geheime code in
  7. Je overschrijving wordt uitgevoerd

Hoe betaal ik een vriend/vriendin?

Volg het stappenplan bij ‘Hoe doe ik een overschrijving?’.

Hoe betaal ik mijn online aankopen?

Op de meeste websites kun je je online aankopen betalen met

  • Maestro of Bancontact/Mister Cash
  • Mastercard of Visa
  • de KBC-Betaalknop

De procedures om online te betalen leggen we uit op onze webpagina rond online betalen.

Hoe maak ik rekeninguittreksels aan in KBC Brussels Touch?

Je kunt je rekeninguittreksels tot drie maanden nadat ze verschenen zijn opvragen, downloaden, bewaren en/of afdrukken. Ook als ze al zijn gelezen, blijven ze drie maanden beschikbaar. Je krijgt geen bericht als er nieuwe uittreksels beschikbaar zijn.

Afdrukbaar stappenplan

  • Rekeninguittreksels aanmaken in KBC Brussels Touch

Hoe wijzig ik de limieten van mijn debetkaart in KBC Brussels Touch?

Je kunt zelf bepalen hoeveel je met je debetkaart kunt betalen of afhalen. De limieten kun je instellen per dag of per week. Om de wijzigingen door te voeren, volg je deze stappen:

  1. Op het overzicht betalen in KBC Brussels Touch klik je rechts bovenaan je scherm op '... Meer'
  2. Kies 'Debetkaarten'
  3. Kies de debetkaart waarvoor je de limieten wilt wijzigen
  4. Klik op het tabblad 'Beheer'
  5. Klik op 'Beschikbaar bedrag geldopnemingen' en/of 'Beschikbaar bedrag betalingen'
  6. Stel je limieten in
  7. Klik op 'Bewaren'
  8. Teken met je geheime code

Wat zijn de limieten van mijn debetkaart?

Standaardlimieten

  Volwassenen Minderjarigen
Daglimiet geld afhalen* 650 euro 120 euro
Weeklimiet geld afhalen 2.500 euro 900 euro
Weeklimiet betalen 2.500 euro 900 euro

Maximumlimieten

  Volwassenen Minderjarigen
Daglimiet geld afhalen 2.500 euro 500 euro
Weeklimiet geld afhalen 10.000 euro 5.000 euro
Weeklimiet betalen 10.000 euro 2.500 euro
Betalen zonder pincode*

25 euro per aankoop

50 euro per parkeerticket

25 euro per aankoop

* Bereiken je opeenvolgende transacties aan een betaalautomaat zonder numeriek klavier (drank-, snoep- of parkeerautomaten) een bedrag van 50 euro, dan moet je eerst een keer met pincode betalen of je pincode invoeren aan een geldautomaat.

Mag ik nog met cash geld betalen?

Volgens de FOD Volksgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kredieten

Mijn werkgever besliste om 3 weken te sluiten. Hoe verloopt de maandelijkse afbetaling van mijn lening?

Als je moeilijkheden hebt om je lening maandelijks af te betalen doordat je technisch werkloos bent, neem je best contact op met je KBC Brussels-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Kan ik gebruikmaken van de geoorloofde debetstand? (onder nul gaan op mijn rekening)

Dat kan niet standaard. Enkel als je de KBC Brussels-Budgetfaciliteit aan je rekening koppelt, kun je gebruikmaken van de geoorloofde debetstand. Als je financiële problemen betrekking hebben op de terugbetaling van je kredieten, neem je best contact op met je KBC Brussels-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Kan ik de terugbetaling van mijn woonkrediet uitstellen?

Als je moeilijkheden hebt om je lening maandelijks af te betalen doordat je technisch werkloos bent, neem je best contact op met je KBC Brussels-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Meer weten? Lees ook de communicatie van Febelfin (de overkoepelende vertegenwoordiger van de financiële sector).

Kan ik mijn lening tijdelijk stopzetten?

Voor een lening op afbetaling kunnen we wettelijk geen uitstel van betaling aanbieden. Voor een woonkrediet neem je best contact op met je KBC Brussels-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Kan ik de terugbetaling van het opgenomen bedrag op mijn kredietkaart tijdelijk spreiden in plaats van het in één keer te moeten terugbetalen?

De terugbetaling van je opgenomen bedrag spreiden is enkel mogelijk als je een kredietkaart met kredietopening hebt (KBC Brussels Flex Budget).

Verzekeren

Mag ik nog naar het buitenland?

Je volgt best de richtlijnen van de overheid. Raapleeg daarvoor de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Ik moet mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Nee​, het uitbreken van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren. Epidemieën zijn niet gedekt in onze annuleringsverzekeringen.

Wij adviseren om contact op te nemen met je reisbureau, je touroperator of je vervoersmaatschappij in verband met een mogelijke annulatie. Als je zelf een rei​​s hebt georganiseerd, moet je contact opnemen met de verschillende dienstverleners (luchtvaartmaatschappij, hotel,...) om te kijken wat de mogelijkhed​en zijn. Wat de verblijfsko​​sten betreft, gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan in geval van een “no show”. Heb je een grote korting gekregen omdat je heel vroeg geboekt hebt, dan kun je meestal niet annuleren, om welke reden dan ook.​

Meer informatie over de annulatieverzekering vind je op onze webpagina rond de reisverzekering.

Kan ik beroep doen op mijn bijstandsverzekering in het kader van het coronavirus?

Als je in het buitenland ziek wordt of gewond geraakt, dan betaalt KBC Brussels de kosten voor je geneeskundige verzorging, de verblijfkosten in het ziekenhuis en de vervoerskosten die nodig zijn om je te laten verzorgen. Deze kosten worden vergoed tot maximaal het verzekerde bedrag in de polis (na uitputting van de p​restaties van het ziekenfonds).

KBC Brussels zorgt voor de repatriëring naar België als de medische toestand dit vereist.

Wanneer, hoe, en naar waar je wordt overgebracht, wordt uitsluitend beoordeeld in functie van je medische toestand en in overleg met de behandelende arts.

Voor alle epidemieën, waaronder het coronavirus, zal KBC Brussels steeds de regels moeten naleven die door de plaatselijke overheden opgelegd zijn (bijvoorbeeld toegang tot de steden of tot de hospitalen) en rekening moeten houden met de sanitaire voorschriften die door de bevoegde instanties worden uitgevaardigd (bijvoorbeeld quarantaine).​

Meer informatie over de bijstandsverzekering vind je op onze webpagina rond de reisverzekering.

Hoe geef ik een hospitalisatie van mezelf of een familielid aan bij KBC Brussels?

  • In KBC Brussels Mobile en KBC Brussels Touch
  • Per telefoon op 0800 90 068: elke werkdag van 8 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur
In KBC Brussels Mobile In KBC Brussels Touch
  1. Meld je aan in KBC Brussels Mobile op je smartphone
  2. Tik op 'Meer' en selecteer 'Gezin'
  3. Selecteer je hospitalisatieverzekering, tik op 'beheer' en start je aangifte
  4. Je weet onmiddellijk of een terugbetaling mogelijk is
  1. Meld je aan in KBC Brussels Touch op je laptop of tablet
  2. Tik op 'Gezin'
  3. Selecteer je hospitalisatieverzekering en start je aangifte
  4. Je weet onmiddellijk of een terugbetaling mogelijk is

Beleggen

Laat ik mijn spaargeld best staan, of is er een alternatief?

Er zijn zeker alternatieven. Maak een afspraak met een expert Vermogensopbouw om te bekijken welke alternatieven het best bij jou en je risicoprofiel passen. Neem daarvoor gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Welke impact heeft het coronavirus op mijn beleggingen en is het interessant om nu iets te wijzigen?

De huidige marktomstandigheden hebben vanzelfsprekend impact op je beleggingen. Welke impact? Dat is uiteraard afhankelijk van jouw beleggingen. In veel van onze beleggingsproducten zitten echter beschermingsmechanismen.

Om te kijken of het interessant is om nu iets te wijzigen aan je beleggingsstrategie, maak je best een afspraak met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Kan ik een afspraak inplannen met een beleggingsadviseur die gespecialiseerd is in aandelen?

In de KBC Brussels-kantoren zijn geen beleggingsadviseurs aanwezig die gespecialiseerd zijn in aandelen. Je kunt wel veel informatie terugvinden op ons online beleggingsplatform Bolero.

Kan ik mijn maandelijkse inleg in een belegging stopzetten en is dat aangewezen?

Het is mogelijk om je maandelijkse inleg stop te zetten. Of dat aangewezen is, hangt af van jouw persoonlijke situatie en binnen welke termijn je denkt deze maandelijkse inleg nodig te hebben. De huidige koersdalingen bieden op lange termijn ook opportuniteiten omdat je nu meer deelbewijzen van je belegging verwerft. Overleg zeker eens met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Waarom is mijn pensioenspaarfonds in waarde gedaald?

Een pensioenspaarfonds bestaat voor een deel uit aandelen en voor een deel uit obligaties. Beide onderdelen hebben een dagelijkse marktprijs die schommelt naargelang de marktomstandigheden.

Bij KBC Brussels zijn er twee soorten pensioenspaarfondsen. Je hebt een pensioenspaarfonds met meer aandelen en minder obligaties en je hebt een pensioenspaarfonds met minder aandelen en meer obligaties.

Voor meer informatie over je persoonlijke situatie, neem je best contact op met een expert Vermogensopbouw. Contacteer gerust je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Is het nog aangewezen om nieuwe stortingen in mijn pensioenspaarfonds te doen of zet ik het beter stop?

Het is mogelijk om je bijdragen stop te zetten. Of dat aangewezen is, hangt af van jouw persoonlijke situatie. De huidige koersdalingen bieden op lange termijn ook opportuniteiten omdat je nu meer deelbewijzen van je pensioenspaarfonds verwerft. Overleg zeker eens met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Verlies ik veel geld als mijn pensioensparen nu afloopt?

Pensioensparen kan op twee manieren. Enerzijds kun je een levensverzekering tak 21 nemen met een eindvervaldag op 65 jaar. Deze manier van pensioensparen werkt met een vaste rentevoet waarbij je geen geld kunt verliezen.

Anderzijds kun je aan pensioensparen via een pensioenspaarfonds doen. Een pensioenspaarfonds bestaat voor een deel uit aandelen en een deel uit obligaties. Beide onderdelen hebben een dagelijkse marktprijs die schommelt naargelang de marktomstandigheden.

Door de huidige marktomstandigheden is de waarde van een pensioenspaarfonds inderdaad gedaald, maar aan een pensioenspaarfonds zit geen eindvervaldag. Je kunt een pensioenspaarfonds laten verderlopen na de leeftijd van 65 jaar, ook als je niet meer mag storten en de gelden op een later tijdstip opneemt bij betere marktomstandigheden.

Voor meer informatie over je persoonlijke situatie, neem je best contact op met een expert Vermogensopbouw. Contacteer gerust je vaste contactpersoon of KBC Brussels Live.

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.