Veelgestelde vragen over K'Ching

Veelgestelde vragen over K'Ching

Algemene vragen over K'Ching

Heb je een Android toestel?

Dan kun je de K'Ching-app gebruiken vanaf 10 jaar. Je kunt de app downloaden in de Play Store.

Heb je een iOS toestel?

Dan kun je de K'Ching-app gebruiken vanaf 12 jaar als je je eigen profiel hebt bij Apple. Je kunt de app downloaden in de App Store.

  1. Een smartphone
  2. Een zichtrekening bij KBC, CBC of KBC Brussels. 

Een zichtrekening open je op de website of in je kantoor. Ben je minderjarig, dan kan een van je ouders in KBC, CBC of KBC Brussels Touch voor jou een rekening op jouw naam openen. Dat kan vanaf de leeftijd vanaf 10 jaar.

K'Ching is gemaakt voor iPhones en Android-smartphones. Daarbij moet het besturingssysteem geleverd en ondersteund worden door de leverancier van je smartphone.

  • Apple iPhone 4S of hoger met iOS 9 of hogere versies
  • Smartphone 4e generatie met besturingssysteem Android 4.1 of hogere versies en een schermdiagonaal tot 8 inch

Specifieke vereisten voor bepaalde functionaliteiten

  • Om bepaalde functionaliteiten van MobilePay en scannen te kunnen gebruiken moet je smartphone uitgerust zijn met een autofocuscamera
  • Om Touch ID te kunnen gebruiken heb je een toestel nodig dat Touch ID/vingerafdruk ondersteunt (iPhone 5S en hoger) en werkt met iOS 9 of hoger.
  • Om Fingerprint op Android te gebruiken heb je e een toestel nodig dat Fingerprint ondersteunt (met hardwareknop) en werkt met Android 6 of hoger.
  • Om Face ID te kunnen gebruiken heb je een iPhone X nodig.

Ja!

Registreren in K'Ching als je al klant bent

Na het downloaden van de K'Ching-app in de appstore van je toestel, kun je je op twee manieren registreren in K'Ching:

  • Je doorloopt het eenvoudige en veilige registratie- en activeringsproces in de app. Hou zeker je debetkaart en je kaartlezer bij de hand!
  • Door een QR-code te scannen die je ouders voor jou aanmaken in KBC, CBC of KBC Brussels Touch. In dit geval ben je direct aangemeld omdat je ouders al het werk voor jou gedaan hebben. 

Dat is de code waarmee je je na de registratie van het toestel kunt aanmelden en verrichtingen kunt ondertekenen.

250829 recto_01_2014 A debit contactl witb

Je kaartnummer is een uniek en persoonlijk nummer dat je vindt op je debetkaart.

Ja, nadat je de K'Ching-app hebt geïnstalleerd, de eenmalige registratie- en activeringsprocedure hebt doorlopen en een geheime code hebt gekozen.

Touch ID is de officiële term voor de vingerafdrukscanner die je vindt op de nieuwe iPhones. Op Androidtoestellen wordt de term Fingerprint of Vingerafdruk gebruikt. De vingerafdrukscanner zit verborgen in de thuisknop (homeknop) van je toestel. Je legt je vinger op de thuisknop om aan te melden en te tekenen zonder je pincode te moeten gebruiken. Heb je een nieuwe iPhone X? Dan kun je je ook aanmelden met gezichtsherkenning!

In de instellingen van je smartphone kun je een touch ID of fingerprint activeren. Als je dit gedaan hebt, open je de K'Ching-app, navigeer je naar de tegel 'Instellingen' op het Discoverscherm en kun je aanmelden en tekenen met touch ID inschakelen.

Sommige Samsung-smartphones gebruiken een ander soort niet-standaard Fingerprint. Dan kun je Fingerprint (of aanmelden met gezichtsherkenning) niet in K'Ching gebruiken. 

Ja, maar je moet per toestel de registratie- en activeringsprocedure doorlopen en een persoonlijke geheime code kiezen. Je kunt per toestel een unieke geheime code kiezen voor de app of voor elk toestel dezelfde geheime code kiezen.

Ja, maar je moet per app de registratie- en activeringsprocedure doorlopen en een persoonlijke geheime code kiezen. Je kunt per app een unieke geheime code kiezen of voor beide apps dezelfde geheime code kiezen.

Nee, een smartphone wordt beschouwd als een persoonlijk toestel, zodat het gebruik door meerdere klanten niet mogelijk is.

Let op: zodra een andere gebruiker zich op een smartphone aanmeldt met de registratie- en activeringsprocedure, is hij de enige actieve gebruiker op dat toestel. De vorige gebruiker kan zich dan niet meer aanmelden (tenzij die opnieuw de procedure doorloopt).

Aanmelden of tekenen met pincode kan alleen met jouw pincode.

Opgelet! Aanmelden of tekenen met Touch ID / Fingerprint in jouw K'Ching-abonnement kan door iedereen die zijn vingerafdruk op het toestel heeft geregistreerd (nu of in de toekomst).

Op die manier wordt je nieuwe toestel herkend binnen je K'Ching-abonnement en blijft de veiligheid gegarandeerd.

Registreren in K'Ching als je nog geen klant bent

Om K'Ching te gebruiken, heb je een zichtrekening nodig. Een zichtrekening open je op de website of in je kantoor. Ben je minderjarig, dan kan een van je ouders in KBC, CBC of KBC Brussels Touch voor jou een rekening op jouw naam openen.

Profiel aanmaken in K'Ching

Wanneer je de app voor de eerste keer opstart, vraagt K’Ching je om enkele gegevens in te vullen: je (bij)naam, geboortedatum en telefoonnummer. Je kunt dat meteen doen of achteraf. Nadat je de gegevens toegevoegd hebt, ontvang je een code. Deze code is 30 minuten geldig. Niet meteen een sms ontvangen? Geen paniek! Dat kan tot 30 minuten duren. Te lang gewacht waardoor de code niet meer geldig is? Geen probleem! Tik op de knop ‘Stuur een nieuwe code’.

Controleer of je je gsm-nummer op de correcte manier ingevuld hebt. Bijvoorbeeld: +32412345678. Het cijfer ‘0’ waar je gsm-nummer mee begint, valt dus weg. Het kan ook zijn dat je een foute code ingevuld hebt. Of misschien was de code al verlopen? Deze blijft 30 minuten geldig.

Je kunt je geboortedatum aanpassen in de ‘Instellingen’.  

Je kunt je profiel aanpassen in de ‘Instellingen’.

Het kan tot 30 minuten duren voor je de sms ontvangt. Controleer ook of je je gsm-nummer op de correcte manier ingevuld hebt. Bijvoorbeeld: +32412345678. Het cijfer ‘0’ waar je gsm-nummer mee begint, valt dus weg.  

Neem even een kijkje in de ‘Instellingen’. Heb je je (bij)naam, geboortedatum en gsm-nummer ingegeven? Prima, dan is je profiel in orde en kun je genieten van alle voordelen.  

Om deel te nemen aan een wedstrijd heb je een volledig ingevuld profiel nodig, bestaande uit je (bij)naam, gsm-nummer en geboortedatum. Snel even invullen en meedoen, dus. Veel succes!

Nee, dat is niet verplicht, maar we raden het wel aan! Door een profiel aan te maken, krijg je toegang tot veel meer features zoals K’ards (kaarten versturen naar je telefooncontacten), Jobs (lijst met studentenjobs) én je kunt deelnemen aan wedstrijden of vouchers claimen.  

Door een profiel aan te maken, krijg je toegang tot veel meer features zoals K’ards (kaarten versturen naar je telefooncontacten), Jobs (lijst met studentenjobs) én je kunt deelnemen aan wedstrijden of vouchers claimen.  

Zeker! Het enige dat je moet doen, is je (bij)naam, geboortedatum en gsm-nummer invullen. Wij sturen je vervolgens een code via sms. Zodra je die ingevuld hebt, kun je genieten van de extra features zoals K’ards, Jobs, wedstrijden en vouchers.  

Profiel verwijderen in K'Ching

Open K’Ching en swipe naar links op je tijdlijn om naar het Discover-scherm te gaan.

Volg daarna deze stappen: Discover > Instellingen > Over K’Ching > Verwijder profiel
 

Dan verwijderen we al je gegevens en K’ard-conversaties. Verder ontkoppelen we ook je rekening, word je verwijderd uit alle Dividr-groepen als deelnemer en kun je geen vouchers meer claimen. 

Daarnaast word je voor andere gebruikers van de K’Ching-app niet meer aangeduid als K’Ching-gebruiker en ontvang je geen meldingen meer vanuit de app. Ook belangrijk: je kunt het verwijderen van een profiel niet ongedaan maken.

Als je je profiel verwijdert in K’Ching, deleten we de volgende gegevens uit de KBC-systemen: je gsm-nummer, nickname, profielfoto, geïmporteerde contacten, gekoppelde rekening, K’ard-conversaties (meer info), Dividr-groepen (meer info), keuze voor gegevensopslag en gekozen skin.  

Zo is dat! Zowel jij als je tegenpartijen kunnen dan niet langer de conversaties bekijken.

We verwijderen de volgende gegevens: je verstuurde en ontvangen K’ards uit de galerij, je verstuurde en ontvangen zelfgemaakte foto’s, en persoonlijke berichten die aan een K’ard werden toegevoegd door jou of een tegenpartij.
 

Maakte je zelf een Dividr-groep aan? Dan wordt die groep voor iedereen verwijderd. Andere deelnemers kunnen hun gemaakte onkosten ook niet meer terugvinden.

Ben je deelnemer in een Dividr-groep van iemand anders?
Dan word je uit die groep gehaald als deelnemer en verwijderen we je persoonlijke gegevens. De naam die de beheerder jou gaf, is wel nog zichtbaar. Naast die naam komt een icoontje met de eerste letter van je nickname, zonder badge. Op die manier zien andere K’Ching-gebruikers dat je geen K’Ching-profiel meer hebt.

Door je zo weer te geven, kunnen de door jou gemaakte onkosten en je deelname aan andere onkosten mee berekend worden in het totaalbedrag van de groep. Anderen zien zo ook nog welke betalingen je gedaan hebt en hoeveel je iemand nog moet betalen. Omdat we je persoonlijke gegevens verwijderd hebben, kunnen we die bedragen dus niet meer koppelen aan jouw identiteit.

Beslis je om een nieuw profiel aan te maken in K’Ching? Dan zul je deze Dividr-groepen niet meer terugvinden.
 

Nee, door je profiel te verwijderen, wordt je rekening ontkoppeld. Die blijft natuurlijk wel nog bestaan en ook je verrichtingen met je rekening blijven beschikbaar.

Om met K’Ching geld te kunnen overschrijven en je rekeningsaldo te kunnen checken, moet je opnieuw je rekening koppelen in de app.
 

Dat kan! Zoals je misschien al weet, kun je vouchers claimen via de tijdlijn. Die vouchers koppelen we aan je K’Ching-profiel. De vouchercodes blijven geldig, zelfs na het verwijderen van je profiel. Denk er dus aan om je vouchercodes ergens te noteren, als je ze nog wilt gebruiken na het verwijderen van je K’Ching-profiel.

Ja hoor! De app ziet er dan uit alsof je ‘m net gedownload hebt in de App Store of Google Play. Je kunt met hetzelfde gsm-nummer opnieuw een profiel aanmaken, wat nodig is om bepaalde functionaliteiten te gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je je gewiste gegevens niet meer zult terugvinden.

Het is wel mogelijk om opnieuw je rekening te koppelen. Al je verrichtingen en andere bankzaken (bijvoorbeeld je spaardoelen) blijven natuurlijk behouden.
 

Je kunt het verwijderen van een profiel niet ongedaan maken. Het is wel mogelijk een nieuw profiel aan te maken.

Aanmelden in de app

Ja. Als je aangemeld bent, kun je onder de tegel 'Instellingen' op het Discoverscherm je geheime code wijzigen.

Als je geheime code geblokkeerd is, kun je een nieuwe geheime code aanvragen in het aanmeldscherm via het icoontje waarop een slot met vraagteken te zien is. Je doorloopt dan opnieuw de registratieprocedure met je debetkaart en kaartlezer.

Als een rekening wordt geschrapt, is die geschrapte rekening niet meer zichtbaar in K'Ching. Als je een nieuwe zicht- of spaarrekening opent in je kantoor of in KBC, CBC of KBC Brussels Touch, dan kun je die nieuwe rekening onmiddellijk selecteren via de tegel ‘Rekeningen’ op het Discoverscherm.

Discoverscherm

Alles over de tegels in K'Ching

Op de tegels met een slotje moet je eerst je geheime code of vingerafdruk ingeven. Alleen als we zeker zijn dat jij het bent, kun je deze gebruiken. Veiligheid voor alles!

Als je al bent aangemeld en je swipet naar het Discoverscherm zal je geen slotje meer zien. Op dat ogenblik ben je immers al geïdentificeerd door je geheime code of vingerafdruk. We weten dus al zeker dat jij het bent.

Als je op een tegel met een slotje klikt krijg je een aanmeldscherm te zien waarop je je geheime code of vingerafdruk kunt ingeven. Daarna kun je deze functie gebruiken.

Ja, ga op een tegel staan en sleep hem naar de plaats die jij kiest. Als je de tegel daar loslaat zal hij die nieuwe plaats innemen.

Klik op deze tegel om te chatten met onze chatbot. Hij antwoordt op al je vragen. Probeer maar!

Als je op deze tegel klikt kom je terecht op onze gesloten facebookcommunity. Hier kun je je mening geven over K'Ching en meehelpen met het toekomstige design van K'Ching. De eerste keer dat je hierop klikt moeten wij je eerst toelaten tot deze groep. Deze groep is enkel bestemd voor jongeren.

Hier kan je de app in een nieuw kleedje steken.

Zo kun je een eigen foto opladen en instellen als skin. Klik op ‘Mijn persoonlijke skin’ en laad je lievelingsfoto op.

Of je kan de lay-out aanpassen aan je stemming van de dag. Voel je je vandaag een superstar? En morgen een beetje melodramatic? Pas dan gewoon je skin aan.

 

Hier kun je je naam, telefoonnummer, geheime code en e-mailadres wijzigen. Je kunt ook een persoonlijke foto toevoegen, je fingerprint aan-en uitzetten en het geluid aan- of uitzetten. Daarnaast vind je hier ook je klantnummer, het versienummer van de app en alle reglementen terug. Kan je hier de mopjes en weetjes uitschakelen? Nee, je bent immers nooit te oud om te leren... en lachen is gezond!

Onder de tegel 'Inbox' op het Discover scherm vind je persoonlijke communicatie van je bankkantoor of -agent. Je kunt berichten ontvangen, lezen en bewaren op je smartphone.

Als je minderjarig bent, kun je geen berichten zien in je inbox. Je bank stuurt je berichten dan naar je ouders.

Hier vind je alle belangrijke telefoonnumers: van Cardstop tot onze helpdesk. Hier moet je zijn als je ons wilt contacteren voor een vraag of een probleem.

Met deze tegel open je de MobileCash toepassing om geld af te halen aan een KBC-automaat.

Met deze tegel krijg je toegang tot MobilePay. Daarmee kun je betalen in een webshop met de KBC- of CBC-Betaalknop. Je kunt er ook mee betalen aan de kassa in een winkel met een QR-code van KBC of CBC.

Tijdlijn

Met de tijdlijn blijf je op de hoogte van al het -nieuws.
Je vindt er:
• Info over de (nieuwe) functies van K'Ching
• Nieuws over evenementen
• Allerlei leuke weetjes
• Kortingscodes voor je favoriete winkels en activiteiten
 

De tijdlijn vind je op het startscherm van K'Ching, nog voor je je aanmeldt.

Scherm Zichtrekeningen

Dat betekent dat je nog niet bent aangemeld. Geef hier eerst je geheime code of je vingerafdruk in om je transacties te zien.

Scherm Spaarrekeningen

Dat betekent dat je nog niet bent aangemeld. Geef hier eerst je geheime code of je vingerafdruk in om je transacties te zien.

Je contacten beheren

Ja, als je een nieuw contact aanmaakt in je smartphone zal K'Ching het contact automatisch overnemen.

Ja, als je een nieuw contact aanmaakt in je smartphone zal K'Ching het contact automatisch overnemen.

Ja, dat kan. Je kunt je lief bij je contacten opslaan. Je kunt er ook een mooie foto toevoegen. In je rekeninginformatie verschijnt dan die foto bij elke overschrijving van of naar je lief. Je kunt natuurlijk niet alleen je lief opslaan als contact, maar ook je ouders, je vrienden, enz.

Hoe gebruik ik K'Ching?

Rekeningen raadplegen

Heb je meer dan een zichtrekening, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen welke zichtrekening je hoofdrekening is. Van die rekening kun je dan overschrijvingen uitvoeren, de verrichtingen zien, het saldo raadplegen op je startscherm en geld opnemen via MobileCash. Je kunt op elk moment je hoofdrekening wijzigen.
Ook als je meer dan een spaarrekening hebt, kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen welke spaarrekening je hoofdspaarrekening is.

Je ziet de rekeninginformatie van één zichtrekening en één spaarrekening. Heb je meer dan een zichtrekening, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen van welke zichtrekening je de rekeninginformatie wilt zien. Je kunt dat op elk moment zelf kiezen. Ook als je meer dan een spaarrekening hebt, kun je via via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen van welke spaarrekening je de rekeninginformatie wilt zien. Heb je samen met je partner een rekening, dan kun je ook die rekening zien in K'Ching.

Je verrichtingen zijn gegroepeerd per tegenpartij. Krijg je bijvoorbeeld elke maand via een overschrijving zakgeld van je ouders, dan vind je al die verrichtingen mooi gegroepeerd terug. De meest recente overschrijving staat dan bovenaan.

Ja, dat kan! Via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm. Daar kun je kiezen om het saldo op je zicht- en/of spaarrekeningscherm te zien. Dit scherm kan je ook raadplegen voor dat je aangemeld bent. Je swipet daarvoor vanop de Timeline naar links. Zo moet je niet telkens aanmelden om snel te checken of die miljoenen al op je rekening gestort zijn…

Heb je liever niet meer dat het saldo op je zicht-en/of spaarrekeningscherm voor het aanmelden getoond wordt? Je kunt het snel en eenvoudig weer afzetten via de tegel 'Rekeningen'. Heb je een Android-toestel? Dan kun je ook via een widget je saldo raadplegen.

Swipe voor het aanmelden naar je zicht- en/of spaarrekeningenscherm. En hopla, daar is je saldo!

 

 

 

Je kunt je verrichtingen raadplegen tot drie jaar terug.

Nee, dat is niet mogelijk in K'Ching.

Ja, je kunt nu aan elke betaling een tag toevoegen. Zo vergeet je nooit meer waarom je die betaling hebt gedaan. Je voegt simpelweg één of meerdere tags toe aan je betaling zoals #WeekendArdennen of #cinema. Je kunt tags toevoegen, aanpassen en untaggen. 

Overschrijvingen

Nee, je kunt ook overschrijven naar andere rekeningen binnen de eurozone. Ben je minderjarig, dan heb je daarvoor wel toelating (een volmacht) van je ouders nodig. Heb je die toelating nog niet, dan kan je kantoor dat voor je in orde brengen.

In K'Ching kun je de limieten niet zelf aanpassen. Je kunt ze wel raadplegen via de tegel 'Rekeningen'op het Discover scherm. De limiet voor overschrijvingen is onafhankelijk van de limiet voor MobileCash (geld afhalen). Een limietwijziging geldt voor al je toestellen waarop K'Ching is geïnstalleerd. Ben je nog geen 18, dan kunnen je ouders de limieten aanpassen in je kantoor.

Ja, als je meerdere zichtrekeningen hebt, kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm kiezen welke zichtrekening je hoofdrekening is. Van die zichtrekening zie je dan de rekeninginformatie en die rekening kun je dan gebruiken om overschrijvingen uit te voeren.

Ja. Als je meerdere spaarrekeningen hebt, kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm kiezen welke spaarrekening je hoofdrekening is. Van die spaarrekening zie je dan de rekeninginformatie en die spaarrekening kun je dan gebruiken om over te schrijven naar je zichtrekening.

Nee, in K'Ching kun je geen overschrijving met een uitvoering in de toekomst invoeren of raadplegen. Dat is wel mogelijk in Touch of Mobile.

Nee, in K'Ching kun je geen automatische overschrijving invoeren of raadplegen. Dat is wel mogelijk in Touch of Mobile.

Ja dat kan! Als je een iPhone hebt tenminste. Siri is de spraakherkenningstechnologie van IOS (iPhones). Als die geactiveerd is op je smartphone, kan ze gebruikt worden om overschrijvingen te doen.

In K'Ching kun je Siri activeren door te swipen naar ‘Instellingen’ en te tikken op de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm.

Dat kan! In het scherm met je verrichtingen tik je op de drie bolletjes naast de betaling die je opnieuw wilt uitvoeren. In het venstertje tik je op de knop 'deze betaling nog eens uitvoeren'. Alles wordt voor je klaargezet, je hoeft enkel nog te bevestigen. 

Formule 1-auto’s zijn snel, instantoverschrijvingen nog sneller. Binnen enkele seconden staat zo’n Europese overschrijving op de rekening van je begunstigde. Yep, zelfs om 2 uur ’s nachts op Kerstmis in het weekend! En de ontvanger hoeft niet eens een rekening te hebben bij dezelfde bank.

Heb je een KBC-Plusrekening of professionele rekening in K’Ching? Dan voeren we je overschrijvingen altijd zo snel mogelijk uit. Als instantoverschrijving wanneer het kan, als gewone overschrijving wanneer het moet. Zelf hoef je niets extra te doen. Sweet!

Heb je een overschrijving op een latere dag ingepland? Dan verwerken we die als gewone overschrijving. Hetzelfde geldt voor periodieke opdrachten.

Is je overschrijving als instantoverschrijving verwerkt? Dan zie je dat in de omschrijving van je verrichting. Ook het tijdstip van je overschrijving vind je daar terug.

Spaardoelen

Een spaardoel is een specifiek doel waarvoor je zelf wilt sparen. Sparen wordt zo nog gemakkelijker en leuker!

Ja!

Op je spaarrekening kun je een spaardoel aanmaken. De bot begeleidt je bij het maken van een nieuw spaardoel ;-) Geef je spaardoel een naam en eventueel een leuke foto. Daarna nog zeggen hoeveel je voor dit doel wilt sparen en klaar!

Er zijn meerdere opties om je spaargeld naar je spaardoel over te schrijven:

  • Als je vanuit je zichtrekening geld overschrijft naar je spaarrekening, kun je meteen zeggen voor welk spaardoel dat is. Natuurlijk kun je ook kiezen om het bedrag niet naar je spaardoel over te schrijven, maar gewoon op je spaarrekening.
  • Via je spaarrekening heb je de mogelijkheid om geld over te schrijven naar een spaardoel. Je kiest enkel het bedrag en het spaardoel en het geld staat op je spaardoel!

Ja, je kunt gemakkelijk zelf de volgorde veranderen door het belangrijkste doel vanboven te zetten.

Natuurlijk kan dat! Je kunt altijd geld overschrijven vanuit je spaarrekening, of je nu spaardoelen hebt of niet.

Vanuit je spaardoel kun je je gespaarde geld overschrijven naar je zichtrekening, daarvoor heb je wel toelating (volmacht) van je ouders nodig. Maar je kunt ook rechtstreeks vanuit je spaarrekening het geld overschrijven naar je zichtrekening.

Geen probleem, je spaardoel staat dan op meer dan 100%.

Als je spaardoelen hebt aangemaakt, zie je per spaardoel hoeveel geld je al hebt gespaard. Het bedrag dat bovenaan bij je spaarrekening staat, is het bedrag van je spaarrekening min het gespaarde geld op al je spaardoelen.

Je kunt je spaardoel veranderen of verwijderen via de header Opties.

  • Als je liever voor een ander doel spaart, kun je je spaardoel veranderen. Je geeft het spaardoel dan een andere naam, foto en bedrag. Het geld dat je al had gespaard voor het oude spaardoel, staat nu op je nieuw spaardoel.
  • Je kunt je spaardoel ook verwijderen. Uiteraard blijft het gespaarde geld gewoon op je spaarrekening staan!

Helaas kun je je spaardoelen niet sharen op social media. Je spaardoelen zijn enkel zichtbaar voor jezelf.

Geld opnemen met MobileCash aan een KBC- of CBC-geldautomaat

 

  1. Je selecteert de tegel ‘MobileCash' op het Discover scherm van K'Ching en meld je aan.
  2. Je kiest je rekening en het bedrag in de app.
  3. Je duwt op het scherm van de automaat: er verschijnt een QR-code.
  4. Je scant met de camera van je smartphone de QR-code op het scherm.
  5. Je tekent met je geheime code of of Touch ID / Fingerprint.
  6. Je neemt de biljetten uit de automaat.

Nee, het enige wat je nodig hebt, is je smartphone met K'Ching en de geheime code of Touch ID / Fingerprint die je voor die app gebruikt.

Je kunt geld opnemen van je zichtrekening. Heb je meerdere zichtrekeningen, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm je hoofdrekening instellen.

Alle bedragen die een combinatie vormen van biljetten van 20 en 50 euro en die lager zijn dan de ingestelde daglimiet. Meer informatie over het maximumbedrag en de limieten vind je hier.

Nee, je kunt alleen het bedrag kiezen. Het voorgestelde bedrag is het bedrag dat je de laatste keer hebt opgenomen met je smartphone en kan verschillen per rekening. Je kunt natuurlijk een ander bedrag kiezen als je dat wilt.

In K'Ching kun je het limietbedrag niet aanpassen. Je kunt het wel raadplegen via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm. Ben je nog geen 18, dan kunnen je ouders de limieten aanpassen in je kantoor.

Ja, en je hebt daarvoor je debetkaart niet meer nodig.

Nee, dat kan alleen aan KBC- en CBC-geldautomaten.

Nee. Die QR-code bevat trouwens geen persoonlijke gegevens, alleen het adres van de automaat is erin verwerkt.

Betalen met MobilePay

Met MobilePay kun je betalen in een webshop met de KBC- of CBC-Betaalknop. Je kunt er ook mee betalen aan de kassa in een winkel met een QR-code van KBC of CBC.

Met MobilePay kun je QR-codes inscannen om een betaling te tekenen. Je kunt er ook een QR-code mee aanmaken om je vrienden je te laten terugbetalen.

Je kunt de betaling tekenen met je smartphone, en hebt dus geen debetkaart of kaart en kaartlezer nodig. Je kunt betalen met enkel je smartphone en je geheime code of Touch ID / Fingerprint van K'Ching.

Nee, het enige wat je nodig hebt, is je smartphone met K'Ching en de geheime code of Touch ID / Fingerprint die je voor die app gebruikt.

De betaling gaat van je zichtrekening af. Heb je meerdere zichtrekeningen, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm je hoofdrekening instellen.

Er zijn geen specifieke limieten voor MobilePay. Je betalingen met MobilePay tellen als een gewone overschrijving. Voor kaartbetalingen via smartphone en mobiele Bancontact-betalingen is een limiet ingesteld van 1.000 euro per transactie. Meer informatie over de limieten vind je hier.

In K'Ching kun je het limietbedrag niet aanpassen. Je kunt het wel raadplegen via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm. Ben je nog geen 18, dan kunnen je ouders de limieten aanpassen in je bankkantoor.

Enkel QR-codes met het KBC- of CBC-logo of met het Bancontact-logo kun je inscannen met K'Ching.

De camera van je smartphone moet zich scherpstellen om de QR-code goed te scannen. Houd je smartphone iets dichter bij de QR-code of iets verder weg.

Je kunt ook geld ontvangen via MobilePay. Je vult zelf het bedrag en eventueel een mededeling in. Daarna wordt een QR-code gegenereerd. Die kunnen je vrienden scannen om je terug te betalen.

Help

Ben je op zoek naar het telefoonnummer van Cardstop? Tik op de robot en typ ‘Cardstop’. Hulp nodig? Typ help. Honger? Typ …

Onze helpdesk staat voor je klaar! Je vindt de contactgegevens en openingsuren op onze website.

Bel onmiddellijk ons noodnummer 015 63 22 80 (alle dagen, de klok rond). We zorgen ervoor dat je K'Ching-overeenkomst meteen geblokkeerd wordt. Als je K'Ching opnieuw wilt gebruiken, moet je de registratie- en activeringsprocedure opnieuw doorlopen. 

Bepaalde mobiele applicaties die je downloadt, kunnen de goede werking van K'Ching verstoren. Het betreft apps die de data die je via het 3G-netwerk ontvangt of verstuurt eerst comprimeren om het dataverkeer te beperken. De (versleutelde) data die dan via K'Ching worden verstuurd, worden daardoor vervormd en door het KBC- of CBC-systeem als onbruikbaar beschouwd. Je krijgt dan een algemene foutmelding.

Let dus op met zulke apps. Download ze niet onnodig of verwijder ze om problemen met K'Ching te vermijden.
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met de Helpdesk.

Veiligheid

KBC en CBC doen er alles aan om je zo veilig mogelijk mobiel te laten bankieren.

  • Je kunt alleen mobiel bankieren op de toestellen die je vooraf zelf hebt geregistreerd.
  • Je gebruikt een persoonlijke geheime code om je aan te melden en verrichtingen te bevestigen. Nadat je je geheime code hebt ingevoerd, wordt telkens een unieke, eenmalig bruikbare elektronische handtekening berekend en doorgestuurd naar de bank.
  • Bij de registratie van K'Ching kun je per type overschrijving – binnen bepaalde grenzen – zelf het bedrag bepalen dat je dagelijks maximaal kunt overschrijven via mobiel bankieren.

Maar ook jij speelt als gebruiker van K'Ching een belangrijke rol in de beveiliging van mobiel bankieren.

  • Houd je geheime code geheim. Let op dat er niemand stiekem over je schouder meekijkt bij het invoeren van je geheime code.
  • Gebruik alleen legale software.
  • Sluit mobiel bankieren na elk gebruik af.

Meer tips om veilig mobiel te bankieren vind je hier.

Om K'Ching te gebruiken, moet je je toestel registreren. Dat doe je eenmalig met je kaartlezer en debetkaart. K'Ching kan alleen opgestart worden op een toestel dat je vooraf hebt geregistreerd.

Bel dan onmiddellijk ons noodnummer 0800 65 650 (alle dagen, de klok rond).

Je groepsuitgaven bijhouden met Dividr

Heb je geen K’Ching? Dan kun je ook als niet-gebruiker deelnemen. Je hebt wel een aantal beperkingen:

  • Je kunt geen kosten ingeven
  • Je kunt geen groep aanmaken

Heb je wel K’Ching? Dan betaal je makkelijk in een aantal klikken. Zorg er wel voor dat je rekening is gekoppeld aan K’Ching.

Ja, je kunt als enige deelnemen aan een Dividr-groep.

Tik op de rekening en pas de fouten aan. Let op: heeft de maker van de groep al op Bereken getikt? Dan kun je de rekening niet meer aanpassen en moet je een nieuwe groep aanmaken.

Download K’Ching en maak een profiel aan om alle functies van Dividr te gebruiken. Je kunt ook als niet-gebruiker deelnemen. Maar dan kun je zelf geen kosten ingeven of een groep aanmaken.

Je kunt alleen een transactie ingeven als:

  • Je zelf de transactie hebt ingegeven
  • Je eigenaar bent van de groep

Is dat niet het geval? Vraag dan aan een van die personen om de transactie te wijzigen.

Ga naar het overzicht van een groep. Tik op de 3 bolletjes naast de groepsnaam. Er verschijnt een optie om de groep te verlaten.

Let op: verlaat je de groep? Dan worden je kosten en uitgaven ook verwijderd.

Alleen de maker van een groep kan een Dividr-groep verwijderen.

Een groep kan maar 1 eigenaar hebben.

Nee, dat lukt niet. Je kunt wel een nieuwe groep aanmaken.

Je naam in de groep is standaard dezelfde als de naam die de maker van de groep voor je gebruikt in zijn telefooncontacten.

De maker van de groep kan op elk moment (bij het aanmaken van de groep of eender wanneer totdat de groep wordt verrekend) de naam voor elk van de deelnemers in de groep wijzigen. Alle deelnemers in de groep zien altijd dezelfde namen. 

Wil je graag een andere naam of je bijnaam gebruiken? Vraag dan aan de maker om je naam in Dividr aan te passen.

Geef hem daarvoor deze instructies mee:

  • Tik op de 3 bolletjes naast de groepsnaam
  • Tik op groepsdetails
  • Tik op de 3 bolletjes naast mijn naam en wijzig mijn naam

Maak je zelf een profiel aan op K’Ching? Dan kun je zelf je naam kiezen.

Nee, dat hoeft uiteraard niet. De groep verdeelt de kosten onder elke deelnemer. De maker van de uitgave en de eigenaar van de groep kunnen aanduiden voor wie de kosten zijn en wie al betaald heeft.

Ben je bijvoorbeeld niet mee pizza gaan eten? Dan kunnen ze je naam uitvinken. De kosten worden dan verdeeld over de groepsleden die wel eten hebben besteld.

Algemene informatie

  • Bustickets van De Lijn kopen
  • Treintickets van NMBS kopen
  • Filmtickets van Kinepolis kopen

Dat is op zich niet nodig, maar het kan natuurlijk geen kwaad om je ouders op de hoogte te brengen. 

Met onder andere De Lijn, NMBS en Kinepolis kun je tickets kopen. Je ontvangt je ticket dan in onze K'Ching-app onder de tegel 'Tickets', en je kunt het gebruiken wanneer je de bus of trein opstapt, of de bioscoop binnenwandelt. 

Voor elk ticket dat je koopt, krijg je een bevestiging van je aankoop per mail. Het ticket zelf verschijnt dan in K'Ching bij 'Tickets'. 

Persoonsgegevens zijn gegevens die betrekking hebben op jou, zoals je naam, achternaam, e-mailadres of postcode. We gebruiken deze gegevens om bijvoorbeeld je tickets naar je e-mailadres te sturen of om een bioscoop in je buurt te tonen. Neem zeker een kijkje in onze Privacyverklaring als je meer wilt weten over hoe we met je persoonsgegevens omgaan. 

Nee hoor, je hoeft alleen maar K'Ching op te starten, te kiezen wat je wilt gebruiken en goed de informatie te lezen voor je een ticket koopt of dienst gebruikt. Betaal gemakkelijk en veilig met je app en klaar is kees!

Treintickets van NMBS kopen

  • Open K'Ching
  • Kies 'Extra Snufjes' > 'NMBS'
  • Vul je gegevens aan: 
    • Het station van waaruit je vertrekt en waar je naartoe reist
    • De datum (maximaal 1 maand in de toekomst)
    • Je soort ticket: enkel of heen en terug
    • De klasse waarin je wilt reizen: 1e of 2e klasse
    • Voor wie je een ticket koopt: jezelf of een medereiziger
  • Heb je een kortingskaart 'Grote Gezinnen'? Vink dat dan aan. 
  • Wij berekenen automatisch welk soort ticket het goedkoopste is voor je reis. Zijn er meerdere opties mogelijk? Dan krijg je de keuze. 
  • Heb je geen zichtrekening bij KBC? Dan kun je je treinticket betalen met de Payconiq by Bancontact-app. 

Het hangt ervan af: 

  • Jongerentarief: we houden automatisch rekening met je leeftijd als je een ticket koopt. Voorbeeld: als je jonger bent dan 26, krijg je automatisch een GoPass 1. Maak je een korte rit? Dan is een standaardticket goedkoper en stellen we dit voor. 
  • Korting voor grote gezinnen: je kunt aanvinken dat je deze kortingskaart hebt, dan krijg je korting. 
  • Verhoogde tegemoetkoming: deze korting is momenteel niet voorzien in onze apps, helaas kun je hiermee dus geen korting krijgen. Je kunt de korting wel krijgen als je je ticket aan het loket koopt, of via de website van NMBS.

Nee, je moet een geldig ticket hebben voor je opstapt.

Je ticket is pas betaald nadat je in de app tekent. Als we je ticket niet kunnen afleveren door een technisch probleem in onze app, storten we de prijs van je ticket terug op je rekening. 

Viel je internetverbinding weg nadat je al getekend had? Dan vind je je ticket in K'Ching bij 'Tickets' zodra je weer internet hebt.

Je kunt jammer genoeg geen ticket kopen zonder internetverbinding. Als je verbinding wegvalt, helpt het soms om even te wachten of op een andere plek te proberen. Helpt dat niet? Dan koop je het best een ticket aan een ticketautomaat of aan het loket.

Als je geen geldig ticket kunt tonen, krijg je een boete én moet je ter plaatse een ticket kopen dat 7 euro extra kost. Je kunt dan wel aan het loket in het station vragen of ze je ticket terugbetalen. Op de website van NMBS lees je hoe je dat doet. 

Is je batterij bijna leeg? Dan koop je het best een ticket aan de automaat of aan het loket, want je moet het op de trein aan de controleur kunnen tonen.

Kun je geen geldig ticket tonen? Dan krijg je een boete én moet je ter plaatse een ticket kopen dat 7 euro extra kost.

Had je al een digitaal ticket gekocht, maar kon je het niet voorleggen? Dan kun je aan een loket in het station vragen of ze je ticket terugbetalen. Op de website van NMBS lees je hoe je dat doet. 

Tip: in veel treinen zijn er stopcontacten aan boord.
Als je je oplader bijhebt, dan kun je je smartphone op de trein opladen.

Soms kan het internet wegvallen onderweg. Je moet helaas wel inloggen in de app om je ticket te zien, dus zonder internet kun je je ticket niet tonen aan de treinconducteur. 

Als je geen geldig ticket kunt tonen, krijg je een boete én moet je ter plaatse een ticket kopen dat 7 euro extra kost. Je kunt dan wel aan het loket in het station vragen of ze je ticket terugbetalen. Op de website van NMBS lees je hoe je dat doet. 

Dit wordt omschreven in de Privacyverklaring van de NMBS. Op de website van NMBS vind je hierover meer informatie.

Op de website van NMBS vind je meer informatie over de soorten tickets.

Je kunt de helpdesk bellen op het nummer 016 43 25 30 of mailen op het e-mailadres extraservicessupport@kbc.be. 
Je vindt deze contactgegevens in je app ook bij 'Extra Snufjes' > 'NMBS' > 'De helpdesk bellen' of  'De helpdesk mailen'.

Je kunt tickets kopen voor jezelf en voor iemand die met je meereist. Hou er rekening mee dat je geen tickets kunt doorsturen in de app. Jij moet dan het ticket kunnen tonen voor de persoon die met je meereist. 

Als je je huisdier vervoert in een mand, kooi of kist, mag het gratis meereizen op de trein. 

Als je huisdier aan de leiband meereist, heb je wel een ticket nodig, maar dat kun je helaas nog niet regelen met K'Ching. Je kunt wel een ticket voor je huisdier kopen aan het loket of op de website van NMBS

Blindengeleidehonden en assistentiehonden mogen gratis met je meereizen, zonder dat je een ticket nodig hebt. 

Een vouwfiets of plooibare step mag je gratis meenemen op de trein, zonder dat je een ticket nodig hebt. 

Voor andere fietsen, tandems, fietskarretjes of segways heb je wel een ticket nodig, maar dat kun je helaas nog niet regelen met K'Ching. Je kunt wel een fietssupplement kopen aan het loket of op de website van NMBS.

Ja hoor, je ontvangt een e-mail met de bevestiging dat je een ticket gekocht hebt. Zorg ervoor dat je e-mailadres klopt en check eventueel ook je spamfolder. Heb je na 5 minuten nog altijd niets ontvangen? Neem dan contact op met de helpdesk. Je vindt de juiste contactgegevens in Mobile bij 'Beheer NMBS' > 'De helpdesk mailen' of 'De helpdesk bellen'.

Je ticket zelf vind je in K'Ching bij 'Tickets'

Nee, de bevestigingsmail bewijst dat je een ticket gekocht hebt, maar je moet het treinticket zelf in de app kunnen tonen. 

Nee, wij kunnen je jammer genoeg geen factuur bezorgen. 

Je vindt al je geldige tickets bij 'Tickets' > 'NMBS'

Je kunt je treinticket gewoon op je smartphone aan de controleur tonen, dan scant hij of zij het vanuit de app. Heb je een ticket gekocht met korting 'Grote Gezinnen'? Hou je kortingskaart dan bij de hand.  

In sommige gevallen kun je een compensatie aanvragen, je leest er meer over op de website van NMBS.

Jazeker, download K'Ching in de Google Play Store of App Store, registreer je, tik op het icoontje van NMBS en volg de stappen. Als je geen zichtrekening bij KBC hebt om het ticket mee te betalen, heb je ook de Payconiq by Bancontact-app nodig om je ticket te kunnen betalen. 

Tik in de app op 'Dienstregeling' en vul de info over de treinrit aan. Als je dan op 'Toon dienstregeling' tikt, zie je een overzicht van de beschikbare ritten. Tik op een van de ritten voor meer details of koop je ticket. 

Bustickets van De Lijn kopen

  • Open K'Ching.
  • Kies 'Extra Snufjes' > 'De Lijn'.
  • Volg de stappen en kies of je een enkele rit of meerrittenkaart wilt kopen.
  • Heb je geen zichtrekening bij KBC? Dan kun je je busticket betalen met de Payconiq by Bancontact-app. 
  • Open K'Ching.
  • Kies 'Extra Snufjes' > 'De Lijn'.
  • Volg de stappen en kies of je een enkele rit of meerrittenkaart wilt kopen.
  • Heb je geen zichtrekening bij KBC? Dan kun je je busticket betalen met de Payconiq by Bancontact-app. 

Je ziet de prijs van het soort ticket dat wil je kopen in de app voor je betaalt. Via K'Ching heb je geen korting op je ticket, de prijs is dezelfde als wanneer je je ticket zou kopen bij De Lijn.  

Nee, maar je kunt wel meerdere tickets kopen na elkaar. Hou er wel rekening mee dat je tickets allemaal meteen geldig zijn voor 60 minuten. 

Dit wordt omschreven in de Privacyverklaring van De Lijn. Op de website van De Lijn vind je hierover meer informatie.

Op de website van De Lijn vind je meer informatie over de routeplanner, haltes, dienstregeling en soorten tickets.

Onze helpdesk staat voor je klaar. Je kunt hen bellen (016 43 25 30) of mailen (extraservicessupport@kbc.be). 
Je vindt deze contactgegevens in je app ook bij 'De Lijn' > 'Beheer De Lijn' > 'De helpdesk bellen' of  'De helpdesk mailen'

Jazeker, download K'Ching in de Google Play Store of App Store, registreer je, tik op het icoontje van De Lijn en volg de stappen. Als je geen zichtrekening bij KBC hebt om het ticket mee te betalen, heb je ook de Payconiq by Bancontact-app nodig om je ticket te kunnen betalen. 

Filmtickets van Kinepolis kopen

  • Open K'Ching
  • Kies 'Extra Snufjes' > 'Kinepolis'
  • Vul je gegevens aan: 
    • De datum, de film, het tarief en het aantal tickets
    • Betaal in K'Ching
    • Je vindt je filmticket bij 'Tickets'
  • Heb je geen zichtrekening bij KBC? Dan kun je je filmticket betalen met de Payconiq by Bancontact-app. 

Je ticket is pas betaald nadat je in de app tekent. Als we je ticket niet kunnen afleveren door een technisch probleem in onze app, storten we de prijs van je ticket automatisch terug op je rekening. 

Check even of het geld wel van je rekening gegaan is, en of het ticket in je spamfolder zit.

Viel je internetverbinding weg nadat je al getekend had? Dan ontvang je je ticket zodra je weer internet hebt.  

Heb je geen ticket ontvangen en geen terugbetaling? Bel (016 43 25 30) of mail (extraservicessupport@kbc.be) dan naar onze helpdesk. 

Dit wordt omschreven in de Privacyverklaring van Kinepolis. Op de website van Kinepolis vind je hierover meer informatie.

Op de website van Kinepolis vind je meer informatie over de programmatie en films en kun je trailers bekijken. 

Onze helpdesk staat voor je klaar. Je kunt hen bellen (016 43 25 30) of mailen (extraservicessupport@kbc.be). 
Je vindt deze contactgegevens in je app ook bij 'Kinepolis' > 'Beheer Kinepolis' > 'De helpdesk bellen' of  'De helpdesk mailen'.