Energiecrisis & KBC Brussels-Woningkrediet: uitstel van betaling voor particulieren

Personen die financieel worden getroffen door de energiecrisis en die voldoen aan de toekenningsvoorwaarden, kunnen vanaf 19 september 2022 uitstel van betaling voor hun woningkrediet aanvragen.

Lees verder onder de foto

Wat betekent "uitstel van betaling"?

De maandelijks gelijkblijvende betaling (mensualiteit) van je woningkrediet bestaat uit een deel rente en een deel kapitaal. 

Uitstel van betaling op je woningkrediet betekent dat je gedurende 12 opeenvolgende maanden enkel rente maar geen kapitaal zal terugbetalen. Hierdoor vermindert het maandelijks te betalen bedrag gedurende de periode van uitstel. 

Uitstel van betaling heeft dus in de verdere toelichting altijd betrekking op het (tijdelijk) niet betalen van kapitaal. We hanteren verder de term “uitstel kapitaal”.

De einddatum van je woningkrediet verlengen we automatisch met 12 maanden.  Met andere woorden, je betaalt 12 maanden langer dan oorspronkelijk gepland. 

Wat zijn de voorwaarden voor het verlenen van uitstel kapitaal voor 12 maanden? 

Uitstel van kapitaal kan je aanvragen als je cumulatief aan onderstaande voorwaarden voldoet: 

  1. Het woningkrediet waarvoor je uitstel vraagt, werd aangegaan voor de financiering van je huidige hoofdverblijfplaats in België.
  2. Op het moment van aanvraag van uitstel van kapitaal, bedraagt je spaarreserve minder dan 10 000 EUR. Het bedrag op je zicht- en spaarrekeningen en in je beleggingsportefeuille bij alle banken waar je klant bent samen tel je mee om deze spaarreserve te berekenen.
  3. Per 1 maart 2022 heb je geen betalingsachterstand op het woningkrediet waarvoor je uitstel kapitaal aanvraagt. 
  4. Je hebt een actief afbetalingsplan of je hebt er een aangevraagd bij je energieleverancier.

Als je cumulatief aan voorgaande voorwaarden voldoet, kan je je aanvraag indienen en zal deze na bijkomend kredietonderzoek in overweging genomen worden.  

Moet je dossierkosten betalen als je om uitstel kapitaal voor 12 maanden vraagt?

Nee, de bank rekent je geen dossierkosten of administratiekosten aan. Een voorwaarde is echter dat je uitstel van kapitaal aanvraagt in het kader van de energiecrisis en dat je voldoet aan de toekenningsvoorwaarden (zie de vraag "Wat zijn de voorwaarden voor het verlenen van uitstel kapitaal voor 12 maanden?").

Hoe dien je de aanvraag tot uitstel van kapitaal voor 12 maanden in (procedure)?

Vanaf 19 september 2022 kan je makkelijk je aanvraag starten via KBC Brussels Mobile en KBC Brussels Touch. Ga hiervoor naar het woningkrediet waarvoor je uitstel van kapitaal wil aanvragen, klik op ‘Stel een vraag over je woningkrediet’ en selecteer daarna de vraag " Ik wil mijn afbetalingen uitstellen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen".  Na ontvangst van je vraag neemt een KBC Brussels-medewerker contact met je op via KBC Brussels Mobile of  KBC Brussels Touch voor de volgende stappen in het toekenningsproces. 

Heb je nog geen KBC Brussels Mobile of  KBC Brussels Touch? Je kan het snel en gemakkelijk installeren, zodat we je aanvraag efficiënt kunnen behandelen. 

Heb je meerdere woningkredieten waarvoor je uitstel van kapitaal voor 12 maanden wil aanvragen? In dat geval moet je voor elk woningkrediet een afzonderlijke aanvraag indienen.

Wil je liever met een KBC Brussels medewerker spreken? Dan moet je via de website een afspraak maken met een expert Wonen. Samen kan je bespreken hoe je je aanvraag kan indienen.  

Moet je bewijsstukken voorleggen om uitstel van kapitaal voor 12 maanden te krijgen?

De bank zal je via een verklaring op eer formeel laten bevestigen dat je voldoet aan de toekenningsvoorwaarden voor uitstel van kapitaal voor 12 maanden. Voor het lopende of aangevraagde afbetalingsplan bij je energieleverancier, zal je een bewijsstuk moeten opladen. 

Wanneer gaat je uitstel van kapitaal in?

De bank heeft 10 kalenderdagen nodig om je aanvraag te verwerken. Aanvragen die vanaf 19 september 2022 worden ingediend en worden goedgekeurd, zullen  pas van kracht worden voor vervaldagen vanaf 1 oktober 2022. 

Wat zijn de gevolgen van je uitstel van kapitaal? 

Tijdens de uitstelperiode betaal je alleen rente op het uitstaande kapitaal. De looptijd van het woningkrediet wordt automatisch met 12 maanden verlengd. 

Het betalingsuitstel kan ertoe leiden dat in de jaren dat de kapitaalaflossingen tijdelijk worden opgeschort, de korven woonbonus of lange termijnsparen niet meer gevuld kunnen worden en je dus minder fiscaal voordeel zal genieten. De verlenging van het krediet zal bij Vlaamse en Waalse inwoners (in de huidige stand van de wetgeving) meestal niet tot gevolg hebben dat men langer van fiscaal voordeel kan genieten

Aan het einde van de uitstelperiode van 12 maanden hervat je maandelijkse terugbetaling van kapitaal en rente automatisch. Je kan je aflossingsplan op elk moment bekijken in KBC Brussels Mobile en KBC Brussels Touch. 

Voor een antwoord op deze of andere vragen hoef je je deur niet meer uit. Je stelt je vraag eenvoudig online in KBC Brussels Touch.

  1. Meld je aan in KBC Brussels Touch
  2. Klik op 'Wonen'
  3. Klik op 'Stel een vraag over je woningkrediet'
  4. Klik voor meer info op een van de vragen
  5. De expert Wonen neemt met jou contact op als dat nodig is

Voor bepaalde wijzigingen aan je lening kunnen we dossierkosten aanrekenen.

Naar Wonen in KBC Brussels Touch

Voor een antwoord op deze of andere vragen hoef je je deur niet meer uit. Je stelt je vraag eenvoudig online in KBC Brussels Mobile.

  1. Meld je aan in KBC Brussels Mobile
  2. Tik onderaan op 'Mijn KBC Brussels'
  3. Scroll naar 'Leningen' en tik op 'Stel een vraag over je woningkrediet'
  4. Tik voor meer info op een van de vragen
  5. De expert Wonen neemt met jou contact op als dat nodig is
Voor bepaalde wijzigingen aan je lening kunnen we dossierkosten aanrekenen.
Naar Leningen in KBC Brussels Mobile