2162160877
Voiture électrique en charge à une borne en ville

  

Je elektrische wagen opladen in Brussel

  • Hoe kun je opladen?
  • Waar vind je een laadpaal?
  • Hoe kun je betalen?

De eenvoudigste en voordeligste manier om je elektrische auto op te laden is natuurlijk aan een thuislaadpaal. Helaas is dat niet voor iedereen mogelijk in een stad als Brussel, als je in een appartement of huis woont zonder eigen parkeerplaats. Gelukkig zijn er alternatieven, zowel publiek als privé. Een kort overzicht van je opties.

Hoe kun je elektrisch laden?

Welke laadmethode je ook kiest, het principe blijft hetzelfde: net als bij je smartphone moeten de batterijen in je elektrische wagen regelmatig worden opgeladen. Daarvoor heb je een laadpaal, een kabel en een betaalkaart nodig. We raden sterk af om op te laden via een gewoon stopcontact, zowel om veiligheidsredenen (risico op oververhitting) als vanwege de snelheid, want deze oplossing is veel trager!

Om de levensduur van je batterijen te verlengen, laad je ze ook best niet volledig op. De meeste fabrikanten raden aan om de batterij op te laden tot tussen 20% en 80% van de capaciteit.

Wat het laadstation betreft, zijn er vier mogelijke scenario's:

  • Een thuislaadpaal: de beste en goedkoopste optie!
  • Een publieke laadpaal: op de openbare weg, met abonnement en kaart
  • Een bedrijfslaadpaal: beschikbaar gesteld door je werkgever volgens zijn gebruiksvoorwaarden
  • Een privélaadpaal: komt minder vaak voor, het gaat dan bv. om laadpalen op de parkings van handelszaken.

Als de thuislaadpaal een kabel heeft die aangepast is aan je voertuig, zul je voor de andere laadpunten ofwel (in de meeste gevallen) een kabel moeten meenemen, of zal er een kabel aanwezig zijn, soms in verschillende versies (de snelladers op snelwegen, bijvoorbeeld). Er zijn immers verschillende soorten kabels, waarvan CCS de meest voorkomende is. Het zou dus kunnen dat bepaalde laadpunten niet compatibel zijn met jouw model. Goed om te weten is dat je kabel niet gestolen kan worden: hij is tijdens het laden magnetisch verankerd aan de laadpaal en aan de auto en kan alleen worden losgemaakt door de persoon die de laadbeurt heeft opgestart, met behulp van zijn betaalkaart.

Welke oplaadsnelheid?

2401154483

Vergeet het goede oude principe dat je op vijf minuten je auto hebt volgetankt bij een tankstation! Elektrisch laden duurt minstens dertig minuten en maximaal 5 tot 6 uur, afhankelijk van het type oplaadpunt en hoeveel je moet laden. Je moet je laadbeurt dus van tevoren plannen, afhankelijk van de actieradius die je nodig hebt. Goed om te weten: niet alle modellen elektrische auto's zijn geschikt voor snelladen. Informeer je dus goed vóór je aankoop, rekening houdend met de gewenste actieradius.

De laadsnelheid van een laadpaal wordt gemeten in kilowattuur (kWh), met een vermogen dat gaat van 3,7 tot 350 kWh. Een thuislaadpaal levert gemiddeld tussen 7,4 en 11 kWh. Daarboven (22 kWh) is een driefasig circuit van minstens 30 A vereist. De publieke laadpalen die je vindt in de straten van Brussel variëren van 6 tot 22 kWh. Dan zijn er nog de snelle en supersnelle laadpalen, die je vaak vindt langs grote wegen en snelwegen. Die leveren meestal tussen de 50 en 100 kWh en kunnen gaan tot 300 of 350 kWh (superchargers).

Volgens de exploitanten van laadpalen komt een laadbeurt van 15 kW het vaakst voor, wat een bereik van ongeveer 100 km oplevert, afhankelijk van het automodel. Daarvoor heb je 2 uur nodig aan een laadpaal van 7,4 kW, ongeveer 1 uur 20 minuten aan een laadpaal van 11 kW en 40 minuten aan een laadpaal van 22 kW.

Waar vind je een laadpaal in Brussel?

In opdracht van het Brussels Gewest moet het uitrolplan electrify.brussels het netwerk uitbreiden van laadpalen waarvan iedereen in de hoofdstad gebruik kan maken. Dat gebeurt in samenwerking met de Charge Point Operators (CPO's), die verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur en de Mobility Service Providers (MSP's) die zorgen voor de betaling van de laadbeurt. Er zijn in Brussel 2 CPO's verantwoordelijk voor de installatie van publieke laadpunten (EnergyDrive en TotalEnergies). Verder zijn er zo'n dertig spelers die laadoplossingen aanbieden aan particulieren en bedrijven.

De doelstellingen van electrify.brussels zijn:

  • 1 publieke laadpaal op 150 m van elk Brussels gezin in 2024
  • 9.500 openbare laadpunten vanaf 2025
  • 22.000 openbare laadpunten tegen 2035

De website electrify.brussels toont op een interactieve kaart alle laadpalen in Brussel met hun capaciteit, en geeft in realtime aan of ze beschikbaar zijn. Meestal wordt die informatie ook verstrekt door je MSP. In april 2024 is het aantal laadpunten in Brussel gestegen tot meer dan 5.700.

Hoe betaal je voor je laadbeurt?

2328101747

Dit is een van de punten die voor verbetering vatbaar zijn! De betaling gebeurt meestal via een abonnement aan een leverancier, de zogenaamde MSP. Alleen al in Brussel zijn er een dertigtal, wat betekent dat afhankelijk van de laadpaal de betaalmethode sterk kan verschillen. Net als de prijs bovendien, die kan oplopen tot het dubbele en die moeilijk te voorspellen of zelfs te bepalen is. Het is daarom niet ongewoon dat bestuurders van elektrische voertuigen meerdere kaarten hebben om aan zoveel mogelijk palen te kunnen laden. Sommige gebruikers geven toe dat ze wel zes verschillende kaarten hebben. Je moet weten dat de meeste providers abonnementskosten en gebruikskosten aanrekenen, die boven op de prijs van de laadbeurt komen.

De grootste uitdaging zal dan ook zijn om de betalingswijzen en de prijzen in overeenstemming te brengen, zodat je met om het even welke kaart kunt betalen, ook met een bankkaart (debet- of kredietkaart). Dat laatste is in 2024 nog altijd een uitzondering.

Parkeren aan een laadpaal in Brussel

Dit is het andere hete hangijzer. Hoewel de installatie van laadpalen in de hoofdstad in een stroomversnelling raakt, ligt het aantal nog altijd ver onder de noden van een grote stad. Mensen zijn dus geneigd om een laadpaal in te palmen zodra er een beschikbaar is. Het Gewest schat dat de gemiddelde parkeertijd aan een laadpaal ongeveer 6 uur bedraagt, wat veel langer is dan de laadtijd die nodig is voor een actieradius van 100 km. Het idee is om die rotatie te versnellen.

Parkeren bij laadpalen is momenteel gratis in Brussel, zolang het een elektrisch voertuig is dat via een kabel is aangesloten op de laadpaal en aan het laden is. Vanaf april 2024 legt het Brussels Gewestelijk Parkeerbeleidsplan (de regelgeving vind je hier - laatste punt van de 'Voorbehouden zones' sectie) echter een boete op van 50 euro voor parkeren na de laadtijd. Steeds meer Brusselse gemeenten (12 van de 19) hebben de parkeercontrole toevertrouwd aan parking.brussels, dat al heeft laten weten dat het voertuigen die in overtreding zijn (geparkeerd aan een laadpaal terwijl de oplaadindicator groen is en de laadbeurt dus beëindigd is) zal beboeten. De laadpalen in kwestie zijn aangeduid met een verkeersbord dat deze tarieven aangeeft en de scancars die de nummerplaten van overtredende voertuigen registreren, moeten vanaf 2024 in staat zijn om fout parkeren bij laadpalen te identificeren.

KBC-Wegwijzer Elektrisch Rijden

Is de elektrische auto wel iets voor de Brusselaar? Ook al ligt het wat minder voor de hand, het antwoord blijft ja, zeker omdat de situatie over het algemeen verbetert en de gebruiksvriendelijkheid toeneemt. Er zijn maar weinig Brusselaars die niet over minstens twee van de drie mogelijke laadoplossingen beschikken (thuis, op het werk, op de openbare weg). En zelfs als opladen op het werk of thuis niet mogelijk is, zou het met een goede organisatie en planning voor iedereen haalbaar moeten zijn. In een stad met zo'n ingewikkelde mobiliteit als Brussel leer je immers vanzelf je plan te trekken!

Om je te helpen je weg te vinden, heeft KBC een platform ontwikkeld dat jouw behoeften vaststelt, je persoonlijk advies geeft en een reeks modellen aanbeveelt die bij jouw situatie passen. Volg de Wegwijzer Elektrisch Rijden!

Wil je overstappen naar een elektrische auto?

KBC Brussels biedt je tal van voordelige financieringsmogelijkheden. Zowel voor particulieren als voor bedrijfswagens. En alles kan online geregeld worden!