Het attest 'Basiskennis bedrijfsbeheer' is afgeschaft

Het attest 'Basiskennis bedrijfsbeheer' is afgeschaft

Bewijs van kennis van bedrijfsbeheer is afgeschaft

De Vlaamse regering besliste dat je vanaf 1 september 2018 geen attest ‘Basiskennis bedrijfsbeheer’ meer nodig hebt.
3 redenen waarom het attest is afgeschaft :

  • Het voormalige systeem was uitgehold, iedereen met een diploma hoger onderwijs kreeg een attest.
  • De focus lag voornamelijk op theoretische i.p.v. praktische kennis.
  • Het attest was enkel in België van toepassing.  

Kan iedereen nu zomaar een zaak starten?
Startende ondernemers moeten geen attest meer voorleggen. Het financieel plan neemt echter aan belang toe. Zo zal men vanaf nu geprojecteerde balansen en resultatenrekeningen moeten tonen. Momenteel geldt dit enkel voor bvba’s maar op termijn zal dit vermoedelijk ook voor andere vennootschapsvormen en eenmanszaken noodzakelijk zijn.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Welke risico's loop ik als zelfstandige?

Of je nu zelfstandige of loontrekkende bent, het risico op ziekte, ongeval of overlijden is even groot. De wettelijke bescherming ertegen is dat niet. Als zelfstandige ben je aanzienlijk minder beschermd.
Welke risico's loop ik als zelfstandige?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.
Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Een zakelijke rekening openen voor mijn onderneming

Als (startende) ondernemer heb je een eigen rekening nodig, op naam van je zaak. Daarmee kun je als ondernemer al je betalingen doen en je inkomsten bijhouden.
Een zakelijke rekening openen voor mijn onderneming

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.
Waarom een goede boekhouding bijhouden?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.