Virtuele winkel, reële risico’s

Online ondernemen: nooit zonder gevaren

Virtuele winkel, reële risico’s

Online ondernemen: nooit zonder gevaren

Virtuele winkel vs. tastbare stock

Webshop, e-commerce, risico, gevaren, verzekering, levering, voorraad, stock

Heb je een eigen webshop? Je winkel is dan virtueel, maar de goederen die je verkoopt zijn dat niet. De verkochte producten zijn namelijk tastbaar en 'echt'. Je onlineklanten verwachten dan ook dat die goederen altijd beschikbaar zijn in jouw virtuele zaak en dat ze bovendien snel geleverd kunnen worden. Ze willen het virtuele (hun aankoop) snel omgezet zien in iets 'echt' (de levering van het product). Dat wil zeggen dat je als webshopuitbater het best een behoorlijke stock aanhoudt.

Daarnaast moeten de verkochte producten ook veilig en correct tot bij je klant geraken. Omdat je vanop afstand verkoopt, heeft de klant ook altijd de mogelijkheid zijn aankoop te annuleren en terug te sturen. Je stock speelt met andere woorden een zeer belangrijke rol in je onlineverkoopverhaal. Heb je er bijvoorbeeld al eens bij stilgestaan wat er kan mislopen met je stock? Verlies van goederen, schade bij het transport, enz.

De stock is een van de belangrijkste elementen bij het uitbaten van een virtuele winkel.

Danny Andries, technisch adviseur Schadeverzekeringen KBC Verzekeringen

5 tips voor het aanleggen en bewaren van je voorraad

  1. Sla je goederen op in een droge en goed geventileerde ruimte.
  2. Hoogstapelen vormt een risico: het kan verspreiding van brand bespoedigen.
  3. Voorzie een aparte plaats om elektrische heftrucks op te laden.
  4. Rookmelders en correct onderhouden, goed geplaatste brandblussers maken een wereld van verschil bij een beginnende brand.
  5. Laat je brandpolis zeker nakijken. Als je je voorraad thuis opslaat, is de kans groot dat je zakelijke goederen niet worden gedekt door de inboedelverzekering.

Je klanten verwachten een snelle en correcte levering, probeer te voldoen aan de wensen van de klant (en misschien nét iets meer dan dat).

Danny Andries, technisch adviseur Schadeverzekeringen KBC Verzekeringen

Je goederen leveren bij je klant

Webshop, e-commerce, risico, gevaren, verzekering, levering, voorraad, stock

Je producten correct verzenden is zeer belangrijk. De consument is veeleisend geworden. Grote webshops leveren hun bestellingen binnen de 24 uur, vaak gratis. Verzenden kan bovendien best duur uitvallen voor jou als webshopuitbater, zeker als je snel moet leveren. Ga eens op verkenning in de markt van de koerierdiensten en onderzoek hoe je je producten het best kunt verpakken. Je kunt er natuurlijk voor opteren om zelf het vervoer te doen, met eigen voertuigen en eigen personeel.

Bij de levering van de goederen aan je klanten kunnen zich allerlei problemen voordoen. Denk maar aan de risico’s tijdens het laden en lossen, transportrisico’s en beschadigingen. Zorg er daarom voor dat je goederen goed verpakt worden en zo minder kans op schade lopen. De klant zal een positief gevoel hebben wanneer de levering voldoet aan zijn wensen (en misschien zelfs beter is dan hij verwacht). Een persoonlijk kaartje of een leuk gadget als extraatje kan wonderen doen. 

Tips & tricks

  1. Ga goed van start door een verpakking te gebruiken die aangepast is aan de goederen die je verstuurt.
  2. Zet op je website duidelijke en haalbare verkoopvoorwaarden.
  3. Als je vervoert met eigen voertuigen is het aan te raden een transportpolis of een verzekering ‘vervoerde goederen’ te nemen.
  4. Doe je een beroep op een erkende beroepsvervoerder, sluit dan een goed vervoerscontract met hem af en wees zeker dat hij correct verzekerd is voor zijn vervoerdersaansprakelijkheid.  
  5. Wil je ook verzenden buiten België? Ga dan na welke bescherming de consument geniet in de landen waar je gaat leveren. Vaak verschilt die van de Belgische regelgeving.

Dek je tijdig in voor eventuele problemen voor, tijdens of na de levering van je product bij de klant.

Danny Andries, technisch adviseur Schadeverzekeringen KBC Verzekeringen

Verzeker je als ondernemer

Net zoals in een gewoon bedrijf loop je met je webwinkel het risico dat klanten een klacht indienen voor schade door je producten. Verkoop je bijvoorbeeld gebruiksgoederen? Denk dan ook even aan het risico dat je klant ziek of gewond raakt door verkeerd gebruik van je product. Verkoop je technische producten? Denk dan even aan het risico bij brand door kortsluiting, mogelijks veroorzaakt door een door jou geleverd apparaat. Neem daarom een goede aansprakelijkheidsverzekering om je in te dekken, ook na de levering van het product bij je klant.

Daarnaast kun je zelf ook gewond geraken of schade lijden door onvoorzichtigheid van andere personen. Daarvoor is een rechtsbijstandsverzekering een goede oplossing. Zo kun je je schade terugvorderen van de aansprakelijke partij.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe moet je pakjes verzenden?

Lever je thuis, via een afhaalpunt of pakjesautomaat? De juiste levermethode zorgt voor een tevreden klant.
Hoe moet je pakjes verzenden?

Een webshop starten in 10 stappen

Volg dit handige stappenplan boordevol nuttige tips, en maak van je webshop een regelrecht succesverhaal.
Een webshop starten in 10 stappen

Storesquare, de e-marktplaats voor lokale handelaars

Storesquare helpt je met je start in de e-commerce. Zo blijft je winkel op elk uur van elke dag open!
Storesquare, de e-marktplaats voor lokale handelaars

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?
Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.