Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?

De keuze tussen een webshop zelf maken of laten maken

een webshop is altijd open

Wie met een onlinezaak wil starten, vraagt zich vaak af wat de beste aanpak is: de webshop laten bouwen door een webdesigner of hem zelf in elkaar steken? De laatste jaren is het bouwen van een webshop eenvoudiger én goedkoper geworden dankzij het gebruik van opensourceplatformen. Daarmee kun je snel en efficiënt een degelijke webwinkel starten, maar het vraagt wel de nodige tijd om alles tot in de puntjes in orde te krijgen. En welke keuze je ook maakt, jij moet beslissen welke producten je online wilt verkopen, tegen welke prijs, met welke aanbiedingen, welke indeling, enz. Er gaat dus al wat werk – PIM of product information management – vooraf aan die eerste keuze.

Ik laat hem maken door experts

Kies je voor de eerste optie, dan besteed je het bouwen van de webwinkel uit aan professionals. Die experts maken ook steeds meer gebruik van – meer technische – platformen die vrij beschikbaar zijn. Ze laten zich natuurlijk betalen om alles voor je webwinkel klaar te maken. Ontwerpbureaus berekenen hun kosten op verschillende manieren:

  • Vaste startprijs
  • Een prijs per uur
  • Opdracht-offerte, enz

Ik maak hem zelf

Kies je voor de tweede optie, dan houd je zelf de touwtjes van je webdesign in handen. Er zijn gelukkig oplossingen op de markt die je stap voor stap helpen je eigen webwinkel op poten te zetten. In de meeste gevallen kun je de opties vooraf bekijken in een testversie, zodat je precies weet waar je aan toe bent, voordat je overgaat tot een definitieve afname. Voor het IT-beheer dat je uitbesteedt aan het platform om je webwinkel online te zetten betaal je een maandelijkse kostprijs en/of een percentage van de omzet.

Het dagelijkse beheer is de echte uitdaging

Maar er is meer dan alleen ontwerp en opbouw van je webwinkel. Het dagelijkse beheer van een non-stopshop mag niet onderschat worden. Heb je er nog geen kaas van gegeten? Dan kun je terecht bij e-commerce-experts die je helpen je webwinkel te beheren.

  • Bezoekers aantrekken via social media
  • Gerichte content schrijven
  • Je product goed in beeld brengen
  • E-mailmarketing, enz

Daarnaast zijn er tal van organisaties die e-commerce-avonden organiseren (vb. Unizo, Safeshops, Becommerce) waar je telkens weer iets bijleert over je onlinezaak!

Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

De toekomst zit ‘m in omnikanaal ondernemen, dat is de boodschap die KBC Brussels wil overbrengen met zijn nieuwe ondernemerscampagne. Want on- en offline gaan vandaag, meer dan ooit, hand in hand. Ontdek zelf hoe de toekomst van jouw zaak er kan uitzien!
Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

Meer klanten én meer omzet met online marketing

Je eerste zorg als zelfstandige of kmo? Klanten en omzet. Start to Market leert je de knepen van online marketing. Het geheim? Persoonlijke trainingen en efficiënte marketingtechnieken. Laat je snel opbellen met meer info.
Meer klanten én meer omzet met online marketing

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Kristof De Coninck
Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint.
Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.
Wie koopt jouw producten online?