Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Als startende onderneming met een beperkt budget kun je creatief online en offline publiciteit of reclame maken voor je bedrijf.

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Als startende onderneming met een beperkt budget kun je creatief online en offline publiciteit of reclame maken voor je bedrijf.

Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.

De moeite om in te investeren: een website

Een degelijke en duidelijke website waar de bezoeker iets aan heeft, is tegenwoordig onmisbaar. Je kunt die website als een vertrekpunt zien van waaruit je verschillende opties hebt om de onderneming naambekendheid te geven bij de consument. Tegenwoordig verdient elk type onderneming een plekje op het net. Je kunt daarvoor op zoek gaan naar een freelance developer, of doe een beroep op een digitaal agentschap.

Vanuit die website kun je rechtstreeks de communicatie aangaan met de klant via social media, zoals Facebook en Twitter. Afhankelijk van het concept waar je aan werkt, kun je nog gebruik maken van andere social media. Het voordeel aan social media inzetten bij marketing is de prijs: meestal is het gratis, behalve de tijd die je erin steekt. Als je het goed aanpakt, beginnen andere mensen dan nog eens het werk voor jou te doen door berichten van jou te delen met hun eigen netwerk. Het toppunt van mond-tot-mondreclame dus.

Tevreden klanten zijn je beste reclame

Tevreden klanten kunnen meer voor jou doen dan praten met hun eigen netwerk. Vraag hun gerust om een testimonial en vraag toestemming om die getuigenis te publiceren op je website. “Social Proof” heet deze strategie en ze heeft haar effect al meermaals bewezen. Mensen willen vaak wat anderen hebben en daarom werkt het. Een extra tip is om met een camera naar de klant te trekken en een korte video op te nemen.

Wat budget? Overweeg advertising

Met een beperkt budget is het vrijwel onmogelijk om offline advertising te betalen. Reclame in magazines en al zeker op TV of radio is heel duur en het is niet evident om de opbrengst ervan te meten. Online advertising is dan weer een ander verhaal. Daarmee kun je al mooie en meetbare resultaten boeken, ondanks een beperkt budget. Bijvoorbeeld met 500 euro kun je op Google Adwords of via Facebook advertising al heel wat mensen overtuigen van de sterkte van jouw onderneming.

Onderschat toch de kracht van offline niet

Als startende ondernemer moet je netwerken. Ook al start je eventueel een onderneming die vooral online actief is, zoals een webshop. Met een degelijk netwerk achter jou en je bedrijf is het veel gemakkelijker om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Je vindt sneller nieuwe medewerkers, goede leveranciers en zelfs klanten. En misschien nog het belangrijkste: je leert veel bij over ondernemerschap en alles wat daarbij hoort. Het is interessant om een korte voorstelling van je bedrijf voor te bereiden waarvan je zeker bent dat alle belangrijkste elementen erin voorkomen. Hoe je je onderneming kunt presenteren lees je hier.

Wees creatief en durf iets doen

Je kunt braaf afwachten tot mensen zelf naar je toekomen of je kunt het heft in eigen handen nemen. Doe eens iets origineels en gedurfds. Je kunt bijvoorbeeld je bestaande klanten iets beloven als ze zelf nieuwe klanten aanbrengen. Of je kunt een workshop organiseren rond het onderwerp van je onderneming. Ook ludieke en luchtige acties offline én online worden meestal geapprecieerd. Gewoon durven. Werkt er iets niet? Stop er dan mee. Werkt het wel? Doe het dan meer. Let er wel op dat de acties passen binnen de profilering van je onderneming.

Belangrijkste les: ga waar je klanten zijn

Uiteindelijk zijn de mogelijkheden om mensen te bereiken en publiciteit te maken voor je onderneming onuitputtelijk. Maar er zijn twee belangrijke regels:

  • Ga waar je klanten zijn
  • Zorg ervoor dat het opbrengt

Zoek uit waar je je potentiële klanten kunt vinden en wees daar ook aanwezig. Zitten ze op Facebook? Maak een profiel aan. Houden ze van voetbal? Sponsor dan de lokale voetbalploeg. En houd altijd in het achterhoofd dat marketing en publiciteit geen uitgaveposten mogen zijn voor je onderneming. Het is de bedoeling dat je er op termijn meer uit haalt dan je erin steekt. Houd die cijfers bij en neem in de toekomst beslissingen op basis van wat je in het verleden geleerd hebt.

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders
De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.
‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.
Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele
Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.
Welk soort verkooppunt kies ik?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.