shoppingbag
shoppingbag

Commercieel

Maak je bedrijf bekend bij het grote publiek en laat je zien op de markt. Ontdek hier alles over marketing, prijssetting, productlancering, reclame maken … Kenners beantwoorden al jouw vragen.

Commercieel

Maak je bedrijf bekend bij het grote publiek en laat je zien op de markt. Ontdek hier alles over marketing, prijssetting, productlancering, reclame maken … Kenners beantwoorden al jouw vragen.

Sterke branding met een logo en een huisstijl

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Je weet wellicht al wat je wilt verkopen of welke diensten je wilt aanbieden met je nieuwe onderneming. Maar weet je ook al aan wie? Of concreter: weet je al wie bereid zou zijn om jou daarvoor te betalen? Bij het opstellen van een businessplan doe je een marktonderzoek en daarbij zoek je naar jouw doelgroep(en). Hoe doe je dat en hoe bereik je hen nadien?

Wie zijn mijn leveranciers?

Er zit meer in een leverancier dan je denkt. Elke leverancier heeft zijn voor- en nadelen. Daarom raden we je aan om even de tijd te nemen om de markt te verkennen.

Wat kan ik verwachten van de markt?

Als startende ondernemer weet je niet altijd wat je kunt verwachten van de markt. Zullen er wel klanten komen? Zal ik snel kunnen groeien en eventueel mensen aanwerven? Enkele tips & tricks.

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?

Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Nieuwe producten ontwikkelen betekent dat je innoveert in je bedrijf. Dat is belangrijk voor de toekomst van jou en je onderneming. Maar hoe begin je eraan? Een kant-en-klaar stappenplan bestaat helaas niet. Wel kan je enkele standaard stappen volgen om te starten.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.