Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Nieuwe producten ontwikkelen betekent dat je innoveert in je bedrijf. Dat is belangrijk voor de toekomst van jou en je onderneming. Maar hoe begin je eraan? Een kant-en-klaar stappenplan bestaat helaas niet. Wel kan je enkele standaard stappen volgen om te starten.

Nieuw product ontwikkelen: 6 stappen

De eerste 3 stappen bij het ontwikkelen van nieuwe producten komen overeen met de basis van innovatie. 

Stap 1: Definieer de nood van klanten

Je bepaalt het makkelijkst de noden van je klanten door met hen te praten. Doe dat persoonlijk, per mail of via social media. Het kanaal doet er weinig toe. Zolang je jouw klanten blijft begrijpen, blijf je hen optimaal van dienst. Het kan ook gerust zijn dat je zelf iets detecteert door dagelijks met je bedrijf bezig te zijn.

Stap 2: Informeer je grondig

Bekijk of genoeg mensen dezelfde nood voelen. Informeer je bij mensen of ze die ook herkennen en hoe ze het op dit moment zelf trachten in te vullen. Je meet niet enkel de prioriteit van de nood op deze manier, je komt ook tot inzichten over wat mensen écht belangrijk vinden in een oplossing. 

Tegelijk ga je ook na of er al een oplossing bestaat in de markt. Indien wel, dan concurreer je, dan innoveer je niet zozeer. Je kan dat onderzoek doen via internet. Als het over technologie gaat, graaf je best eens in relevante octrooiliteratuur. 

Stap 3: Zoek de juiste partners

Jouw regionale Innovatiecentrum helpt je bij het opzetten van innovatieprojecten.  Je krijgt een persoonlijke adviseur die een technische generalist is. Daarnaast heeft hij of zij een sterk inzicht in de belangrijke factoren om innovaties goed af te stemmen op de markt. 

Stap 4: Bescherm jouw idee

Ga samen met je adviseur van het Innovatiecentrum na of je jouw idee voor een nieuw product kunt beschermen. Dit is belangrijk omdat anderen dan niet zomaar het idee kunnen kopiëren als je ermee op de markt komt. Daarnaast is er in België fiscale stimulatie voor het nemen van een octrooi. 

Een derde voordeel is de waarde van je bedrijf. Die stijgt dankzij een goedgekeurd octrooi. Het geeft je bedrijf meer credibiliteit én het helpt om investeerders aan te trekken.

Stap 5: Bepaal een budget

Bij het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve producten moet je meestal een prototype bouwen. Bepaal daarvoor eerst een budget. Daar kan jouw adviseur van het Innovatiecentrum ook bij helpen. 

Op basis van dit budget kan je dan de financieringsmix samenstellen. 

Stap 6: Bouw een prototype

We benadrukken het belang van een goed prototype. Waarom? Omdat dit de ideale kans geeft om mensen te overtuigen. Zowel klanten als investeerders schatten het succes van je product in op basis van je prototype. Het toont aan of je product doet wat het belooft te doen. 

De nadruk ligt hierbij nog niet op het uizicht van het product of de ‘perfectie’ ervan. Het gaat om een basisontwerp dat bewijst of het werkt. Eenmaal je dat bereikt hebt, kan je het prototype verder verfijnen en eventueel overgaan tot de productie van je nieuwe product. 

Let wel: hoe innovatiever je product, hoe overtuigender het prototype moet zijn.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.
Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.
Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.
Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Kristof De Coninck
Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.
Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.