Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

De strenge wetgeving rond publicatievormen voor vrije beroepen en oneerlijke concurrentie eenvoudig uitgelegd.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

De strenge wetgeving rond publicatievormen voor vrije beroepen en oneerlijke concurrentie eenvoudig uitgelegd.

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.

Algemene regelgeving

reclame maken als zelfstandige

Elk medium dat een beoefenaar van een vrij beroep wil inzetten om zijn doelgroepen te benaderen of zelfs te overtuigen om cliënt/patiënt te worden is toegestaan. Wel zijn er inhoudelijk enkele voorwaarden.

Dat zijn onder andere, maar niet beperkt tot onderstaande opsomming:

  • De identiteit van de beoefenaar van het vrije beroep moet vermeld worden.
  • Er moet duidelijk beschreven worden wat het product of de dienst inhoudt.
  • De prijs moet correct, duidelijk en ondubbelzinnig meegedeeld worden. De aangeduide prijs is de totale door de consument te betalen prijs. Dat wil zeggen dat ook de belasting op toegevoegde waarde en alle mogelijke andere taxen en extra kosten moeten worden meegeteld, inclusief bijkomende verplichte kosten na de aankoop.

Vergelijkende reclame

Vergelijkende reclame van beoefenaars van vrije beroepen is door de wet niet verboden, maar moet opnieuw voldoen aan enkele voorwaarden. Opnieuw zijn ze niet per se beperkt tot de onderstaande opsomming.

  • De reclame mag niet misleidend zijn voor de consument.
  • Het moet gaan om een vergelijking tussen goederen of diensten die in dezelfde behoefte voorzien en voor hetzelfde doel bestemd zijn.
  • De kenmerken die men vergelijkt moeten representatief, relevant en vooral controleerbaar zijn.
  • De vergelijking mag niet leiden tot verwarring tussen verschillende concurrenten.
  • Kleinerende uitspraken die de naam van concurrenten schaden, zijn verboden.
  • De vrije beroeper die de publicatie uitstuurt mag geen oneerlijk voordeel krijgen dankzij de bekendheid van een concurrent waarmee vergeleken wordt.

Conclusie

Mag je reclame maken en aan marketing doen als beoefenaar van een vrij beroep? En mag je informerende inhoud publiceren? Ja, maar er is een strenge wetgeving. De belangrijkste elementen zijn dat de communicatie eerlijk, transparant en controleerbaar moet zijn, dat je niemand mag misleiden en dat je het imago van concurrenten of die concurrenten zelf geen schade mag toebrengen.

Dit artikel biedt een algemene uitleg over de wetgeving rond publicaties vanuit vrije beroepen, maar kan niet beschouwd worden als volledig en bindend. Voor een uitgebreidere uitleg over de wetgeving, kun je op de site van de Belgische overheid terecht: economie.fgov.be.

Wat kan ik verwachten van de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer weet je niet altijd wat je kunt verwachten van de markt. Zullen er wel klanten komen? Zal ik snel kunnen groeien en eventueel mensen aanwerven? Enkele tips & tricks.
Wat kan ik verwachten van de markt?

Sterke branding met een logo en een huisstijl

Hannes D'Hulster
Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?
Sterke branding met een logo en een huisstijl

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?
Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.
Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.