Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling om zijn onderneming te laten groeien.

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling om zijn onderneming te laten groeien.

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.

Essentiële basiskennis

Het is altijd goed om nog eens na te denken over je kennis van economie en het uitbouwen van een onderneming. Zonder die kennis wordt het moeilijk, of je nu een getuigschrift hebt of niet.

Het attest 'Basiskennis bedrijfsbeheer' is afgeschaft. Lees hier waarom.

De bouwsector vereist een bewijs van beroepskennis. Dit zijn de gereglementeerde beroepen. Op de website van Unizo kun je zien voor welke beroepen je een bewijs van beroepskennis nodig hebt.

Permanente vorming

Na de opstart van je onderneming kun je je blijven bijscholen. Het is zoeken naar een evenwicht tussen leren en in de praktijk toepassen. Theorie is leuk, maar als je er te weinig mee doet, gaat ze verloren. Zo kan het bijvoorbeeld voor elke ondernemer interessant zijn om opleidingen te volgen rond websites en online zaken doen.

Tip: Steeds meer verwacht de consument direct contact met ondernemingen via internet. Je kunt er dus alleen maar bij winnen je kennis op dat vlak te ontwikkelen.

Zoveel meer dan kennis ontwikkelen

Een opleiding volgen als ondernemer is niet alleen interessant vanwege de extra kennis die je verwerft. Het is ook de uitgelezen gelegenheid om te netwerken met collega-ondernemers. Je zit samen in de opleiding met meestal hetzelfde doel voor ogen. Iedereen heeft ervaring in zijn eigen vakgebied en uit welke sector je ook komt, de basis van ondernemerschap blijft dezelfde. Ervaring uitwisselen is uiterst relevant voor een ondernemer. Leer je niet direct bij van iemand anders of weet je niet direct wat je aan iemand hebt, geen zorgen. Het principe van netwerken is dat je connecties legt die misschien pas later interessant kunnen zijn.

Voorbeeld: Stel bijvoorbeeld dat jij als producent van winkelrekken een traiteur leert kennen. Er is niet direct een verband. Maar misschien organiseer je binnen een jaar de eerste verjaardag van je onderneming en heb je een traiteur nodig om hapjes te leveren.

Waar kun je opleidingen volgen?

In België zijn er heel wat mogelijke opleidingen voor ondernemers.

  • Die kunnen plaatsvinden bij ondernemersorganisaties, zoals UNIZO.
  • Maar ook bij gespecialiseerde opleidingsbedrijven.
  • Zelfs bij ondernemingen die hun expertise willen delen.

Bij die laatste groep is het niveau meestal vrij hoog, omdat de opleiding gegeven wordt door mensen die dagelijks in het vak staan. Maar zulke opleidingen zijn soms ook een manier om door het tentoonspreiden van kennis klanten te werven. Het kan dus een commercieel tintje krijgen.

Ter info: UNIZO organiseert elk jaar de Vlaamse Startersweek. Daar kun je van heel wat experts bijleren over het starten en uitbouwen van je onderneming.


Laatst gepubliceerd op: 12-12-2018

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?
Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?

Met trouwe klanten laat je op korte en lange termijn je bedrijf groeien. Hoe je nu juist aan efficiënte klantenbinding doet? Met deze tips ben je goed op weg.
Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.