Hoe verander je je brandname?

Hoe verander je je brandname?

Stel: je verandert van brandname. Omdat je een breuk wil met het verleden, een nieuw publiek wil aantrekken of een frisse wind wil laten waaien. Hoe pak je dat aan? En vooral: wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? Tijd voor vijf rake tips.

1. Stel een briefing op

Een duidelijke briefing schrijven is een prima start. Hoe ziet de nieuwe naam eruit? Hoe klinkt hij? Is hij universeel uitspreekbaar? Kort en krachtig? Heeft hij kraak en smaak? Vraag je af welke punten je exact wil afvinken en hoe je het hele bedrijf bij deze brainstormsessie betrekt. Want zo creëer je welwillendheid bij je medewerkers en sprokkel je gouden ideeën. 

2. Eerst de strategie, dan de naam

De wijziging van de naam is niet zozeer van belang, wel die van je strategie. Een naam kiezen is zoals een doos kiezen voor een cadeautje. Het draait uiteindelijk om het cadeau. In het geval van je bedrijf gaat het dus over de waarden waarmee je je brandname laadt. Kleef dus niet zomaar een vers etiket op je merk. Stel je activiteiten en gedrag eerst grondig in vraag. En leg je stakeholders uit waarom je verandert. Anders doe je veel moeite voor weinig opbrengst. Mensen houden niet van gratuite veranderingen.

Extra tip: straal uit wie je wil zijn –  niet wie je nu al bent. 

3. Ga voor een big bang

Je verandert van naam, geef daar gerust ruchtbaarheid aan. Op het internet zijn er manieren zat om een straffe campagne op poten te zetten. Zuig je prospecten en klanten mee in een lancering die prikkelt, verrast en overtuigt. Is je nieuwe naam onthuld? Verander dan pas ‑ in één klap – je huisstijl en website. Laat je medewerkers ook bijvoorbeeld gelijktijdig hun LinkedIn-profiel aanpassen. 

4. Blijf vriendjes met Google

Vindbaar blijven voor Google en andere zoekmachines. Hoe doe je dat als je van vlag bent veranderd en verhuist naar een nieuwe webstek? Antwoord: broed tijdig op een redirectplan. Hoor je het donderen in Keulen? Doe dan een beroep op experts zoals digital agencies. Zij leiden je klanten en prospects feilloos naar je nieuwe website en ontwarren als geen ander de technische knopen. 

5. En mijn Facebookpagina?

Met een nieuwe brandname verlies je helaas de duimpjes van je oude Facebookpagina. Je start onvermijdelijk vanaf een wit blad. Is dat erg? Niet als je weet dat het tijdelijk is en dat je je oude aantal likes snel bijbeent en misschien wel overstijgt. Geen reden dus om een naamsverandering te laten schieten.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?

Met trouwe klanten laat je op korte en lange termijn je bedrijf groeien. Hoe je nu juist aan efficiënte klantenbinding doet? Met deze tips ben je goed op weg.
Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.