Hoe kan ik mijn administratie uitbesteden?

Hoe kan ik mijn administratie uitbesteden?

Je wilt je bedrijfsadministratie uitbesteden? Prima. Zo krijg je de kans om je meer te focussen op je kernactiviteiten. Maar hoe doe je dat nu, je administratieve zaken outsourcen? We zetten de mogelijkheden op een rij.

Boekhouder

Je financiële administratie kun je gedeeltelijk of volledig uitbesteden aan een boekhouder. Wat je voor eigen rekening neemt, bepaal je zelf. Sommige ondernemers outsourcen enkel de btw-administratie, terwijl anderen het hele plaatje toewijzen aan de boekhouder: van facturatie tot belastingaangifte. 

Hoeveel kost het?

Een goede boekhouder hoeft je niet veel geld te kosten. Voor de btw-boekhouding van een volledig jaar betaal je vaak niet meer dan 1.200 euro. Houd er zeker rekening mee dat je voor dat bedrag vaak de betaalbonnetjes zelf moet invoegen in een Excel-bestand of boekhoudingsoftware. Sommige boekhouders hebben bovendien een voorkeur voor bepaalde software.

Extra tip: besteed je een klein deel uit aan een boekhouder, zorg dan dat je zélf al overzicht hebt geschept in je administratie. Zo is er Zoomit, de tool waarmee je al je financiële documenten beheert én betaalt. Werk je in de detailhandel? En maak je gebruik van betaalterminals? Dan zorgt de bijgeleverde betaalsoftware alvast voor de nodige structuur. 

Accountant

Een accountant, doet die dan niet hetzelfde als een boekhouder? Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt, zijn er toch wat verschillen. Meestal zijn het de iets grotere ondernemingen die er een beroep op doen. Het gaat vaak om accountacy-kantoren. En in tegenstelling tot de doorsnee boekhouder, oefent een accountant voornamelijk een controlerende functie uit. Hij beheerst het inrichten van boekhoudingen en administraties.

Verder mag hij verklaringen van financiële betrouwbaarheid uitreiken. Dit gebeurt na het verifiëren van de jaarrekening die misschien werd samengesteld door een andere boekhouder. Inderdaad, sommige ondernemingen werken zowel met een accountant als met een boekhouder.

Wist je dat accountants ook een beschermende titel dragen? Deze geeft aan dat hun kennis doorgaans ruimer is dan die van boekhouders.

Hoeveel kost het?

Een niet te missen verschil tussen boekhouder en accountant: deze laatste kost iets meer. Logisch ook, accountants voeren andere en soms meer diepgaande of allesomvattende taken uit. Wil je graag steeds controle bewaren? En zelf een duidelijk zicht hebben op je complete administratie? Dan kan Doccle de tool zijn die je nodig hebt. 

Sociaal secretariaat

Het merendeel van de Belgische organisaties kiest voor een sociaal secretariaat om hun loonadministratie af te handelen. Meestal krijg je een vast payrollconsulent toegewezen. Hij of zij fungeert als aanspreekpunt en analyseert je salarisadministratie van a tot z.  En natuurlijk voorziet deze persoon ook de maandelijkse loonberekening. Bij sommige sociale secretariaten kun je ook andere administratieve zaken uitbesteden. Zoals het beheer van je wagenpark, vakantiegeld berekenen, controleartsen sturen enzovoort.

Hoeveel kost het?

De kostprijs hangt af van het sociaal secretariaat. Spelen ook een rol: het aantal werknemers in dienst, brutoloon, … Neem gerust zelf contact op met een van de erkende sociale secretariaten en vraag meer info.

Tijdelijke werknemers

Kamp je tijdelijk met bergen papierwerk? Dan kun je voor een bepaalde periode een beroep doen op extra werknemers. Het gaat dan om tijdelijke opdrachten met een vaste begin- en einddatum: een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur.

Geniet je liever wat meer vrijheid en flexibiliteit, dan is de hulp van een administratieve freelancer een optie. In dat geval stel je een zelfstandige samenwerkingsovereenkomst op.

Hoeveel kost het?

De kostprijs hangt af van een aantal elementen, dat weet je. Bij een vaste aanwerving denken we bijvoorbeeld aan statuten, net zoals de leeftijd en het aantal jaren ervaring. Daarnaast beïnvloedt de hulp van een interimkantoor de prijs.

Wat freelancers betreft, vind je op websites zoals freelancenetwork.be de gemiddelde uurtarieven. Doorgaans liggen deze tussen 35 en 65 euro per uur, al hangt dat wel af van sector tot sector. 

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

De papierstapel in je bedrijf wil je zo overzichtelijk mogelijk organiseren. Hoe je dit het best aanpakt? We gidsen je met plezier.
Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

Wat zijn forfaitaire beroepskosten en hoe worden ze berekend?

Als belastingplichtige mag je het brutobedrag van je inkomsten verminderen met de daaraan verbonden beroepskosten. Maar als je die werkelijke beroepskosten niet kunt of wilt bewijzen, heb je automatisch recht op de ‘forfaitaire beroepskosten’.
Wat zijn forfaitaire beroepskosten en hoe worden ze berekend?

Welke beroepskosten zijn fiscaal aftrekbaar?

Aftrekbare beroepskosten zijn de kosten die je in het belastbare tijdperk betaald of gedragen hebt en waarvan je de echtheid en het bedrag kunt aantonen met bewijsstukken. Voor de vennootschapsbelasting geldt dat alle inkomsten altijd een beroepsmatig karakter hebben. Omgekeerd zijn niet alle uitgaven die je doet per definitie ook aftrekbare beroepskosten. Daarom zetten we de voorwaarden en belangrijkste aftrekbare kosten hier even op een rijtje.
Welke beroepskosten zijn fiscaal aftrekbaar?

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.
Waarom een goede boekhouding bijhouden?