Een webshop starten in 10 stappen

Maak van je webshop meteen een succesverhaal!

Een webshop starten in 10 stappen

Maak van je webshop meteen een succesverhaal!

Een webshop maken is een grote taak. Voor een succesverhaal moet je enkele nodige (voorbereidende) stappen ondernemen. In dit artikel vind je een handig stappenplan boordevol nuttige tips. Gebruik deze handleiding bij de opstart van je webshop.

Ontdek de 10 stappen die je bij de opstart van je webshop het best volgt en zorg ervoor dat je onlineverhaal een succesverhaal wordt.

Michiel Vanreyten, zaakvoerder Digital Talents bvba

1. Wat ga ik verkopen en aan wie?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, is: welk product wil ik verkopen? En: aan wie wil ik dit product verkopen? Vooraleer je voortgaat met de andere stappen, moet dat zeer helder zijn.

  • Welk product? Als je weinig ervaring hebt met de onlineverkoop van producten, is het misschien aangewezen om klein te beginnen. Kies beter voor 25 producten waar online veel vraag naar is. Zo kun je bestellingen snel registreren en alles makkelijk opvolgen. Lukt dat goed, dan kun je de webshop stelselmatig uitbreiden. Ga ook zeker en vast na bij welke leveranciers je producten kunt krijgen en voor welke prijs je die kunt inkopen.
  • Aan wie? Bepaal je doelgroep en omschrijf die goed. Zo kun je gericht werken aan de opbouw van je webshop en weet je altijd wie je eindklant zal zijn. In elk van de volgende stappen moet je die eindklant, jouw doelgroep, dan ook goed in het achterhoofd houden.

2. Schrijf je e-businessplan

Webshop, webwinkel, ebusinessplan, logistieke partner, stappenplan, tips, identiteit, evalueren, onlinemarketing, technische partner, categoriestructuur

Onderschat het belang van een e-businessplan voor een webshop niet. Een businessplan schrijven, doet je nadenken over zaken waar je anders niet aan gedacht zou hebben. Het e-businessplan is je leidraad voor de verdere opbouw van je webshop. Houd het altijd bij de hand, zo heb je iets om op terug te vallen. Een goed e-businessplan bevat doorgaans deze onderdelen:

  • Samenvatting: die schrijf je op het laatst, maar zet je vooraan in je businessplan. Vat er de belangrijkste elementen in samen.
  • Omschrijving webshop: geef een omschrijving van je webshop, producten, diensten, doelgroep en sterke punten.
  • Doelgroepanalyse: preciseer je (potentiële) klanten. Wat zoeken ze specifiek? Wat is belangrijk voor hen? Waar knappen ze op af?
  • Operationeel plan: wie doet wat? Wie maakt verzendingen klaar? Tot wanneer worden bestellingen verwerkt?
  • Producten (en diensten): definieer je producten (en diensten). Denk vanuit het oogpunt van je (potentiële) klanten.
  • Marketing: hoe ga je je webshop in de kijker zetten? Hoe je doelpubliek aanspreken en bereiken?
  • Concurrentieanalyse: wie zijn je concurrenten, zowel online als offline? Wat zijn hun zwakke punten en hun sterke punten? Hoe kun jij beter doen?
  • Financiële verwachtingen: hoeveel bestellingen moeten er geplaatst worden om de webshop financieel interessant te maken? Onderzoek dus of je idee financieel haalbaar is.

3. Geef je webshop een eigen identiteit

Kies een geschikte naam voor je webshop. Zorg er het best voor dat de naam iets zegt over het type product dat je gaat verkopen. Let er ook op dat de domeinnaam (de url waarop je webshop online vindbaar zal zijn) voor deze naam nog niet bezet is. Je kunt de beschikbaarheid van een domeinnaam gemakkelijk controleren op de website van DNS. Denk aan een naam die makkelijk in te tikken is en geen vreemde tekens bevat. Zorg er ook voor dat de naam van je webshop goed te onthouden is, dat zal je verkoop alleen maar ten goede komen.

Nadat je een naam hebt gekozen, kun je werken aan een logo en/of huisstijl. Ben je zelf niet goed in het ontwerpen van een logo? Schakel dan een grafische vormgever in. De visuele identiteit zorgt voor een professionele uitstraling en wekt vertrouwen bij je (potentiële) klanten.

4. Zoek een geschikte logistieke partner en een online betalingssysteem

Webshop, webwinkel, ebusinessplan, logistieke partner, stappenplan, tips, identiteit, evalueren, onlinemarketing, technische partner, categoriestructuur

Ga je je producten zelf leveren bij je klanten? Dat kan uiteraard. Maar als je het wat groter ziet, ga je beter op zoek naar een geschikte koerierdienst. Bekijk welke logistieke partners in aanmerking komen om producten bij je klanten te leveren. Vraag ook naar hun policy rond het verloren gaan of (onderweg) beschadigen van goederen. Welke garanties kunnen zij voorleggen? Vaak is een combinatie van verschillende transportbedrijven nodig om bij elke bestelling een voordelige prijs te kunnen aanbieden (bv.binnenland/buitenland). Ontdek welke opties er zijn voor het verpakken en verzenden van je producten.

Ga op zoek naar een geschikte logistieke partner voor de leveringen. De levering is tenslotte een belangrijk element voor de klant.

Michiel Vanreyten, zaakvoerder Digital Talents bvba

Uiteraard wil je ook dat je klant zijn aankoop makkelijk en snel online kan betalen. Denk daarom ook zeker even na over het onlinebetalingssysteem voor je webshop. Er bestaan verschillende onlinebetalingssystemen met grote verschillen in kwaliteit en prijs. Bij de meest courante systemen betaal je een vast maandelijks bedrag, aangevuld met een klein percentage op je transacties

5. Zoek een geschikte technische partner

Een volgende cruciale stap op weg naar succes is het kiezen van een geschikte technische partner. Met andere woorden: iemand die jouw webshop kan opzetten en bouwen. Op het internet circuleren tal van doe-het-zelfpakketten om een webshop te starten. Dat kan prima zijn als je ervaring hebt met e-commerce en eerder beperkte ambities hebt. Nadeel van die pakketten is vaak dat je niet op persoonlijke begeleiding moet rekenen. Bovendien zijn de mogelijkheden om je webshop volledig in lijn te brengen met je businessplan beperkt. Kies daarom voor een partner die belang hecht aan persoonlijke begeleiding en een e-commerceproject op maat ontwikkelt. Een betrouwbare partner bezorgt je een schat aan informatie over hoe je de webshop het best kunt opmaken en beheren.

  • Kies een technische partner die ervaring heeft met e-commerce.
  • Zorg ervoor dat je op voldoende persoonlijke begeleiding kunt rekenen.
  • Kan het bedrijf je ook helpen met onlinemarketing?
  • Heeft het bedrijf verschillende specialisten in huis, zoals projectmanagers, developers, onlinemarketeers?
  • Hang je (niet) vast aan maandelijkse of jaarlijkse abonnementen?
  • Hoe gaat het bedrijf om met zoekmachineoptimalisatie van je webshop?
  • Wat na oplevering van je webshop? Volgt het bedrijf die dan nog op?

6. Brainstorm over je categoriestructuur

Je hebt ondertussen een geschikte technische partner, maar vooraleer die je webshop kan beginnen te bouwen, moet je een logische structuur uitdenken. Dat kun je zelf doen, of samen met je technische partner. Denk in deze fase na over hoe je de producten gaat onderverdelen in categorieënBekijk dit door de ogen van je doelgroep. Als webshopuitbater heb je vaak veel productkennis. Dat is goed, maar daarmee dreig je te vervallen in vaktaal. Je doelgroep moet begrijpen waarover het gaat, en in enkele klikken het gewenste product voor zich hebben. Laat je categoriestructuur eens doornemen door mensen uit je beoogde doelgroep. Vinden zij vlot hun weg? Begrijpen ze alles? Dan ben je op de goede weg!

7. Vergeet de wetgeving niet

Een webshop is net zoals elke fysieke winkel gebonden aan wettelijke verplichtingen. Enkele zaken die zeker niet mogen ontbreken:

  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • De identiteit van je onderneming
  • Duidelijke informatie over levertermijn, retourneren van producten en betalingsmethoden

8. Lanceer je webshop

Na al dat voorbereidende werk is het tijd voor de lancering van je webshop. Brainstorm over een gepaste lanceeractie. Kom origineel en creatief uit de hoek. Doe een wedstrijd, deel kortingsbonnen uit, breng geïnteresseerden en bestaande klanten op de hoogte. Verwelkom je eerste bezoekers met een extraatje.

Klaar voor lancering? Zorg voor een leuke lanceeractie en kom creatief uit de hoek. Zo word je meteen opgemerkt in de webshopwereld.

Michiel Vanreyten, zaakvoerder Digital Talents bvba

9. Kies voor onlinemarketing

Een webshop zonder onlinemarketing is als een bloemenwinkel in de woestijn: er komt niemand! Zorg ervoor dat je goed scoort in Google. Denk ook na over advertenties in zoekmachines of op sociale media. En wist je dat e-mailmarketing nog steeds een geschikt middel is om je verkoop te boosten? Maak het budget dat je besteedt aan onlinemarketing meetbaar en bereken de Return on Investment (ROI: wat brengt het geïnvesteerde budget op na de actie?). Tracht een geschikte partner te vinden die je daarin uitgebreid kan ondersteunen.

10. Evalueer

Evalueer regelmatig de prestaties van je webshop. Alleen zo kun je je webshop verbeteren. Is de opbrengst in overeenstemming met het businessplan? Worden doelstellingen behaald? Bekijk continu wat er nog beter kan. Betrek indien mogelijk je technische partner bij deze evaluatiemomenten.

Heb je het stappenplan gevolgd? Dan ben je alweer tien stappen dichter bij een succesvolle webshop. Een doordacht e-businessplan, goede partners en voldoende aandacht voor marketing zijn dan ook cruciaal, naast een stevige portie motivatie en passie.

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.
Wie koopt jouw producten online?

Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

De toekomst zit ‘m in omnikanaal ondernemen, dat is de boodschap die KBC Brussels wil overbrengen met zijn nieuwe ondernemerscampagne. Want on- en offline gaan vandaag, meer dan ooit, hand in hand. Ontdek zelf hoe de toekomst van jouw zaak er kan uitzien!
Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Kristof De Coninck
Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint.
Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Meer klanten én meer omzet met online marketing

Je eerste zorg als zelfstandige of kmo? Klanten en omzet. Start to Market leert je de knepen van online marketing. Het geheim? Persoonlijke trainingen en efficiënte marketingtechnieken. Laat je snel opbellen met meer info.
Meer klanten én meer omzet met online marketing