eigen zaak openen
eigen zaak openen

Een handelspand huren of kopen

Je start een zaak en weet niet goed of je een pand of werkruimte wil huren of kopen? We vergelijken de verschillende opties.

Een handelspand huren of kopen

Je start een zaak en weet niet goed of je een pand of werkruimte wil huren of kopen? We vergelijken de verschillende opties.

Als je als ondernemer of zelfstandige een zaak wil beginnen of overnemen zijn er duizenden vragen die door je hoofd spelen. Eén van die vragen, zal ongetwijfeld zijn: ”moet ik een pand huren of kopen om mijn zaak in onder te brengen?”

Werken in je woonhuis

pand huren of kopen

Afhankelijk van de zaak die je gaat uitbaten of de dienst die je zal aanbieden kan je je activiteit ook onderbrengen in je woonhuis. We denken hierbij aan consultants die van thuis uit kunnen werken. Het voordeel van thuiswerken is dat je een bepaald percentage van je werkplek en materiaal kan inbrengen in je beroepskosten.

Een voorbeeld: je gebruikt van je woonhuis 5% voor je beroepsactiviteit. Dan mag je van je lening die je privé hebt afgesloten voor je woonhuis, 5% inbrengen in je beroepskosten. Dit mag je ook doen voor de kosten van verwarming, elektriciteit, computer,… .

Uiteindelijk zal het voor de meeste ondernemingen toch aankomen op de beslissing om te kiezen voor kopen of huren. Zowel kopen als huren hebben ook bij een bedrijfspand hun eigen voor- en nadelen, die je als ondernemer best zorgvuldig dient af te wegen.

Wanneer kies je voor het kopen van een handelspand?

pand huren of kopen

Als je een pand koopt, dan doe je aan investeren. Wanneer je pand in waarde stijgt, doe je aan de opbouw van vermogen. Bij de meeste beslissingen is aankopen financieel interessanter dan huren. De maandlasten van een investeringskrediet zijn vaak lager dan wat je zakelijk gezien op maandbasis aan huur zou kwijt zijn.

Wanneer je een pand koopt met je onderneming is het ook belangrijk om al te denken aan later. Gaat dit pand voor altijd in de vennootschap blijven of wil je later zelf het pand aankopen om er gebruik van te maken. Vooral voor de tweede optie is het belangrijk om je pand aan te kopen in de juiste constructie. Om te vermijden dat je tweemaal registratierechten zou betalen kan je een aankoop overwegen met een constructie van “naakte eigendom – vruchtgebruik”. Meer info over investeren in vastgoed als ondernemer kan je verkrijgen bij een kmo-adviseur.

Wanneer kies je voor het huren van een handelspand?

Als je niet de financiële mogelijkheden hebt, of je kan geen lening bij de bank verkrijgen, zal je genoodzaakt zijn om te huren.  Maar in het algemeen is kopen altijd beter dan huren, omdat je een investering doet voor de toekomst.

Huren is voordelig als de prijzen van onroerende goederen hoog liggen. Daarnaast kan het nog interessant zijn om te huren, als je later nog wil uitbreiden en je dus maar kortelings in een specifiek bedrijfspand wil werken om naambekendheid te verkrijgen. Een laatste voordeel is dat je je kapitaal volledig kan inzetten op je activiteit.

Veel meer voordelen zijn er niet verbonden aan huren, omdat je elke maand de huursom kwijt bent en bovendien kan je vaak geen aanpassingen doen aan het pand, of mag je niet doen wat je wil.

Kortom, wie kan kopen overweegt best deze keuze. 

Is mijn ondernemingsplan haalbaar?

Elke ondernemer die van plan is om een bedrijf op te richten, stelt het best een ondernemingsplan op. Je krijgt zelf een duidelijker zicht op je plannen en het is ook noodzakelijk als je externe partners, zoals banken, wilt overtuigen van je concept. Maar hoe weet je nu of het een realistisch plan is? Hoe weet je of je businessplan haalbaar is?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?

Sterke branding met een logo en een huisstijl

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Hoe haal ik potentieel meer rendement op de liquide middelen van mijn vennootschap?

  • Verhoog je koopkracht
  • Wapen je tegen inflatie
  • Laat je geld renderen
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.