Instantoverschrijvingen nu mogelijk in België en Europa

Samen met andere Belgische financiële instellingen maakt KBC Brussels instantoverschrijvingen mogelijk voor zijn klanten, zowel in België als in Europa.
Hieronder vind je een antwoord op de belangrijkste vragen over instantoverschrijvingen.
 

Wat is een instantoverschrijving?

Het is een Europese overschrijving, die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 wordt verwerkt. Het overgeschreven geld staat binnen enkele seconden op de rekening van de begunstigde, ook als die een rekening heeft bij een andere aangesloten of deelnemende bank.

Sinds het voorjaar van 2019 zijn instantoverschrijvingen mogelijk tussen rekeningen van de deelnemende Belgische banken (lijst zie: https://www.febelfin.be/nl/consumenten/artikel/hoe-je-overschrijvingen-ontvangen-enkele-seconden).

En voor KBC Brussels-klanten beperken instantoverschrijvingen zich niet alleen tot Belgische deelnemende banken. Ook instantoverschrijvingen naar Europese  deelnemende banken zijn nu mogelijk (lijst van deelnemende banken: https://www.ebaclearing.eu/services/instant-payments/participants/).

Hoe doe je een instantoverschrijving bij KBC Brussels?

Als klant moet je hier zelf niets voor doen. Voor overschrijvingen van een KBC Brussels-Plusrekening of een zakelijke rekening en geregistreerd in KBC Brussels Touch, KBC Brussels Mobile of op de overschrijvingsautomaat zorgen wij automatisch voor een zo snel mogelijke verwerking.

Zo snel mogelijk betekent als instantoverschrijving. Als dat niet kan, bv. omdat het een overschrijving is naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, dan blijft het een gewone overschrijving.

Zijn instantoverschrijvingen buiten België ook mogelijk?

Vanaf begin juli 2019 zijn ook instantoverschrijvingen van en naar Europese banken mogelijk.

Wijzigt er iets voor gewone overschrijvingen?

Vanaf einde mei 2019 verwerkt KBC Brussels overschrijvingen ook sneller. Alle Europese overschrijvingen die geregistreerd zijn vóór 12u op een weekdag*, komen kosteloos dezelfde dag bij de begunstigde bank aan, een werkdag sneller dan vandaag. De optie ‘dringend’ moet voor 12 uur dus niet meer aangeduid worden.

Dat geldt voor alle Europese overschrijvingen die niet instant kunnen worden verwerkt (bijvoorbeeld omdat de begunstigde bank niet deelneemt aan instantoverschrijvingen) en voor periodieke opdrachten, betaalagenda’s en individuele overschrijvingen via het Business Dashboard.

Als je als klant wenst dat na 12 uur een overschrijving nog dag zelf bij de begunstigde bank toekomt, dan moet u de optie ‘dringend’ aanvinken.  

Voor dringende individuele overschrijvingen moet de registratie gebeuren voor 15u50, voor dringende betalingsbestanden voor 14u00.

*Alle weekdagen behalve 1 januari, Goede Vrijdag, Paasmaandag, 1 mei, 25 en 26 december.

Hoe zit het met instantoverschrijvingen ontvangen?

Je kunt ook instantoverschrijvingen ontvangen. Die worden onmiddellijk op je zakelijke rekening geboekt, zodat je snel een duidelijk overzicht hebt van je inkomsten.

Wat kosten instantoverschrijvingen?

KBC Brussels rekent hiervoor geen extra kosten aan.

Vanaf wanneer zijn instantoverschrijvingen in het KBC Brussels Business Dashboard of de app KBC Brussels Business mogelijk?

In het najaar zullen we instantoverschrijvingen aanbieden in de KBC Brussels Business Dashboard-toepassingen KBC Brussels-Online for Business en KBC Reach, en in de app KBC Brussels Mobile Business Banking. 

Zijn er aanpassingen inzake CODA?

Nee, dit wijzigt niet. Je blijft je rekeningafschriften op dezelfde manier ontvangen.

Mijn boekhoudpakket biedt al de optie ‘instant overschrijven’ aan.

Voorlopig voeren we je overschrijvingen nog uit als een gewone overschrijving, ondanks de vermelding in je boekhoudpakket. 

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.