Hoe weet ik of mijn klant betrouwbaar is?

Hoe weet ik of mijn klant betrouwbaar is?

Niemand wordt graag geconfronteerd met onbetaalde facturen. Om toch wat zekerheid te krijgen over je klant, kun je op voorhand een aantal zaken checken. In dit artikel ontdek je hoe je achterhaalt of je klanten wel betrouwbaar zijn.

Weet op voorhand met wie je in zee gaat

Check de kredietwaardigheid van je klant

Hoe groot je klantenbestand ook is: een klant die niet betaalt, ben je liever kwijt dan rijk. Ga zijn financiële gezondheid na en probeer te achterhalen of hij kredietwaardig is. Een goede boekhouder kan je hierbij helpen.  

Zoek informatie op over de sector van je klant

Welke marktontwikkelingen zijn er in de sector van de persoon met wie je samenwerkt? Onder het motto ‘ken je klant’ zoek je best ook informatie op over de branche waarin hij actief is. De strategische waarde van een sector is belangrijk, maar ook de groeiverwachtingen. Probeer – desnoods samen met je boekhouder – de winstcapaciteit van een sector in te schatten.

Wees je bewust van cultuurverschillen

Ondernemingen kunnen qua cultuur, visie en missie enorm van elkaar verschillen. Dat geldt voor zowel beursgenoteerde als familiebedrijven. Doe je zaken met buitenlandse organisaties, dan is het soms wikken en wegen. Een cultuurverschil dat op het eerste zicht verwaarloosbaar lijkt, kan ervoor zorgen dat een deal niet doorgaat. 

Vraag de mening van andere ondernemers in je sector

De wereld is klein. Ben je van plan om samen te werken met een andere ondernemer of bedrijf, dan bestaat de kans dat iemand uit je ondernemingskring dat ook heeft gedaan. Vraag zijn mening en advies, en peil naar zijn ervaringen. Jij kunt er alleen maar wijzer uit worden.  

Analyseer het betalingsgedrag van je klanten

Bereken eerst je klantenkrediet, zo krijg je een transparant beeld van de termijnen waarin je het best je vorderingen int. Vervolgens is het een kwestie van kijken en leren: ga na welke klanten je beste betalers zijn, en welke vaak laattijdig betalen. Durf hen hier ook op attent te maken. Laat hen vriendelijk weten dat factuur X nog niet werd betaald. Heb je twijfels of je je geld bij een bepaalde klant wel zal ontvangen? Werk dan met voorschotfacturen alvorens je een opdracht uitvoert.

Wil je graag je klant betalingsuitstel geven wanneer hij dat nodig heeft, is het kaskrediet van KBC Brussels misschien wel een goede oplossing. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Je eigen bedrijf goed verzekeren

  • Binnenkort van start als ondernemer?
  • Welke verzekeringen heb je nodig? 
  • Krijg advies op maat van jouw plannen
Je eigen bedrijf goed verzekeren

Alles voor mijn klanten? Hoe blijf ik mens?

Je hoort vaak dat de klant koning is. In zekere zin is dit zo, want zonder klanten kan je onderneming niet bestaan. Luister naar je klanten, maar behoud het respect voor jezelf. Laat de klant niet álles bepalen.
Alles voor mijn klanten? Hoe blijf ik mens?

Hoe bedrijfsvoertuigen verzekeren?

Gaan je medewerkers soms de baan op? Met een personenwagen, heftruck of lichte vracht? Ontdek hoe je dergelijke voertuigen optimaal verzekert.
Hoe bedrijfsvoertuigen verzekeren?

Hoe kan ik mijn risico's indekken?

Als ondernemer wil je volop kunnen gaan voor je zaak zonder dat je wakker moet liggen van de mogelijke risico’s die je daarbij loopt. KBC luistert eerst naar jouw verhaal, om je vervolgens te kunnen helpen je risico’s te beperken en/of je te verzekeren als dat echt nodig blijkt.
Hoe kan ik mijn risico's indekken?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.