Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

The elevator pitch

Elevator pitch

Er bestaat een standaard om aan iemand op een evenement of gelijk waar jouw bedrijf kort voor te stellen: the elevator pitch. Waarom die naam? Je moet kunnen uitleggen wat jij en je onderneming doen in de tijd die je nodig hebt om een aantal verdiepingen naar boven te gaan met een lift. In een lift wordt de vraag “Wat doe je?” nogal vaak gesteld en het is teleurstellend om op je verdieping aan te komen terwijl je nog midden in je uitleg zit. Idealiter kun je in 30 seconden de uitleg geven. Heb je langer nodig, dan denk je er het best nog eens goed over na. Het ene concept heeft het daarbij al gemakkelijker dan het andere. De uitbater van een café heeft geen 30 seconden nodig.

Waarom een elevator pitch bedenken?

Potentiële klanten willen het gevoel krijgen dat je perfect weet waar je mee bezig bent. Ook al ken je de sector heel goed en ken je jouw producten en diensten vanbinnen en vanbuiten, als het basisverhaal niet strak en helder is, dan schiet je naast het doel. Niet alleen voor prospects is een goede elevator pitch belangrijk. Ook voor jou persoonlijk en jouw eventuele medewerkers is het interessant om er tijd in te investeren. De denkoefening om tot een goede pitch te komen vraagt om een inspanning. Het verplicht je om je onderneming goed te analyseren. Zelfs al werk je met een complex concept, toch moet het mogelijk zijn om het te reduceren tot een essentie van 30 seconden.

Tip: Een fout die veel startende ondernemers maken, is te ver afwijken van hun corebusiness, van hun hoofdactiviteit. Een elevator pitch zorgt er mee voor dat je die niet uit het oog verliest.

Weet tegen wie je spreekt

Staat er een potentiële klant voor je? Of een leverancier? Of misschien zelfs een investeerder? Aan elk van die drie profielen zou je een ander verhaal moeten vertellen. Het is absoluut geen verloren tijd om deze pitches goed in te studeren.

  • Aan de klant leg je het best uit waarom jij zo goed bent in wat je doet of wat zijn voordeel is als hij klant wordt. Liefst wel op een subtiele manier, want een pitch is vaak het eerste contact. Té commercieel zijn werkt hier in je nadeel.
  • Een leverancier hoort graag wat je doet en hoeveel hij zou kunnen leveren aan je. Een goede pitch kan de basis zijn van een mooie samenwerking.
  • Een investeerder wil weten wat hij er eventueel aan kan verdienen. Hij is minder geïnteresseerd in jouw sterkste punt, wel in de vraag of je in een groeimarkt actief bent en hoe snel jouw onderneming zelf tot nu toe gegroeid is.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders
Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.
Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.
Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Hoeveel je in marketing investeert, heb je zelf in de hand. Het kan gaan van heel goedkoop tot peperduur. Er is wel één basisregel: je moet er meer uithalen dan je erin steekt. Zomaar willekeurig marketingacties opzetten is niet aangeraden. Je meet het best wat je doet en vooral wat het opbrengt. Zo kun je efficiënt bijsturen, de goede strategieën opdrijven en de minder rendabele afbouwen.
Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?
Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.