Marta is expat in Brussel

Vlotte start in een nieuw land

Marta is expat in Brussel

Vlotte start in een nieuw land

Marta verhuisde drie jaar geleden naar Brussel voor het Zweedse farmabedrijf waarvoor ze werkt. Haar man en twee kinderen verhuisden met haar mee. KBC Brussels was van bij het begin betrokken zodat de overgang vlot verliep.

Een nieuw begin

Toen Marta besloot de stap te wagen en de job in Brussel te aanvaarden, duidde haar bedrijf een relocator aan die haar hielp bij het verhuisproces. "We kregen meteen hulp bij de administratie en het vinden van een nieuwe woning in Brussel. Zij zorgde ook voor allerlei informatiepakketten en een taalcursus. Niet elke expat heeft het zo gemakkelijk", geeft Marta toe.

“KBC Brussels werd ons eigenlijk door haar aanbevolen. En daar hebben we zeker geen spijt van gehad: over onze bankrekeningen, betaalkaarten, verzekeringen en huurwaarborg moest ik me geen zorgen maken.“ Ook voor de beleggingsportefeuille van het gezin werd gezorgd: “Mijn man gebruikt de Bolero-app om zijn beleggingen via zijn smartphone te beheren, ikzelf vertrouw op het Employee Benefit-programma dat ook via de KBC groep loopt.”

Netwerk van expats

Met een bank alleen kom je er niet om je thuis te voelen in een nieuwe stad. Daarom bracht KBC Brussels Marta ook in contact met het netwerk van privileged partners voor expats in België.

Marta vertelt over de persoonlijke impact: "Vooral voor mijn gezin heeft dat netwerk enorm geholpen. We konden er terecht met allerlei praktische vragen, maar hebben er ook onze eerste Belgische vrienden gevonden. Bovendien vonden we er ook belangrijke informatie rond de begeleiding van diabetes in België voor ons zoontje."

We kregen alle ondersteuning om ons hier te vestigen.

Marta (40)

Zekerheid en veiligheid

In het begin ken je als expat maar weinig mensen in je nieuwe land, wat voor extra onzekerheid kan zorgen. Marta vertelt hoe haar home assistance service daarbij hielp: “We kregen de eerste maand te maken met een lek in onze waterleiding. We spraken enkel Zweeds en Engels en hadden nog geen vrienden in Brussel. We waren dus heel blij dat we 's avonds laat nog konden bellen naar onze verzekeraar voor een snelle oplossing.”

Vandaag spreekt Marta al aardig Frans en heeft ze de Brusselse eigenaardigheden al prima onder de knie. Op een complimentje op haar Frans haast ze zich om te zeggen dat ze ook al wat Nederlands spreekt!

Wat kan KBC Brussels voor jou doen in Brussel?

Vragen over software in KBC Brussels Touch

Welke software heb ik nodig op mijn computer of tablet ? Hier vind je alle gegevens.
Vragen over software in KBC Brussels Touch

Vragen over gezin

KBC Brussels staat je gezin bij tijdens de verschillende fases van het leven. In deze rubriek vind je antwoorden op vragen zoals hoe je een reispolis afsluit, of hoe je belegt voor je kind.
Vragen over gezin

Bijstandsverzekering voor je woning

Kortsluiting, toilet verstopt, verwarming uitgevallen? Dankzij KBC-Bijstand aan huis staat er binnen 24 uur een vakman voor je klaar.
Bijstandsverzekering voor je woning

Wat betekent ‘afstand van verhaal’ concreet?

Een huurovereenkomst kan een clausule ‘afstand van verhaal’ bevatten. Wat betekent dat nu voor jou als huurder?
Wat betekent ‘afstand van verhaal’ concreet?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.