Wijzigingen per 1 oktober 2022, tenzij anders vermeld

Hier vind je een overzicht van alle wettelijke wijzigingen.

Heb je een vraag over de wijzigingen?
Neem gerust contact met ons op via KBC Brussels Mobile. Zo weten onze experts meteen wie je bent en helpen ze je nog sneller.

Nog geen KBC Brussels Mobile? Dan kun je terecht bij onze experts van KBC Brussels Live op het nummer 02 303 31 60 en in je KBC Brussels-kantoor of -verzekeringsagentschap.

Ook jouw digitale assistent Kate kan je helpen. Tik bovenaan in KBC Brussels Mobile in de zoekbalk en stel je vraag.

We passen het solidariteitsreglement en de bijhorende waarborgen aan van het KBC-Life Pension Plan – RIZIV en het KBC-Life Pension Plan – Sociaal VAPZ.
 
Voorheen kreeg je bij arbeidsongeschiktheid door een ongeval of ziekte een vergoeding vanaf de dertiende maand en dat zolang je erkende invaliditeit duurde, tot uiterlijk je pensioendatum. Vanaf 1 januari 2023 wordt deze waarborg vervangen en kun je al vanaf de tweede maand arbeidsongeschiktheid rekenen op een vergoeding voor je inkomensverlies. En dat tot en met de twaalfde maand arbeidsongeschiktheid. De waarborgen voor pensioenopbouw en moederschapsrust blijven ongewijzigd.
 
Je hoeft voor deze wijziging niets te doen. We brengen alles in orde en vanaf 1 januari 2023 kun je automatisch rekenen op de gewijzigde bescherming van het aangepaste solidariteitsreglement.
 
Komt deze aanpassing toch niet helemaal overeen met je behoeften en wil je je solidariteitsdekking stopzetten? Of wil je graag langer dan 12 maanden kunnen rekenen op een vergoeding bij arbeidsongeschiktheid? Neem dan tijdig contact op met je verzekeringstussenpersoon.
 
Meer weten? Hier lees je alles over de extra bescherming die je via het solidariteitsreglement geniet.
We hebben het reglement algemener opgesteld. Informatie over de specifieke productkenmerken vind je voortaan terug in de productfiches.
Verder hebben we een aantal zaken over de verwerking van termijnrekeningen verduidelijkt.

Meer informatie vind je hier.
Klanten met een adres of maatschappelijke zetel buiten de Europese Economische Ruimte (EER) die producten of diensten afnemen bij KBC Brussels genieten mogelijk minder bescherming dan wanneer ze die producten of diensten zouden afnemen in hun thuisland. We willen dat verduidelijken in onze reglementen en contracten en zullen die in de komende maanden in die zin aanpassen.
 
Meer informatie vind je hier.

Een nieuw netwerk van bankneutrale geldautomaten vervangt tegen eind 2024 de geldautomaten van KBC, CBC, KBC Brussels en de andere grootbanken. We willen zo komen tot een betere spreiding van geldautomaten. Je herkent deze locaties aan een Bancontact-logo en het opschrift ”CASH”.

Wist je trouwens dat Kate je in KBC Brussels Mobile ook kan vertellen waar de dichtstbijzijnde automaat is als je het haar vraagt? Bovendien krijg je twee weken op voorhand een melding als je meest gebruikte automaat verdwijnt (als je gekozen hebt voor de proactieve diensten van Kate), én kom je te weten waar je voortaan terechtkunt.

Geldopnemingen met een debetkaart aan Bancontact CASH-punten zijn niet altijd gratis en kunnen afzonderlijk aangerekend worden, afhankelijk van je rekeningtype:

  • Voor houders van een KBC Brussels-Plusrekening, KBC Brussels-Business Compact, KBC Brussels-Business Comfort en KBC Brussels-Business PRO zijn deze verrichtingen onbeperkt inbegrepen.
  • Voor houders van de volgende rekeningtypes bedraagt het tarief 0,50 euro per geldopneming:
    - KBC Brussels-Basisrekening: vanaf de eerste geldopneming;
    - KBC Brussels-Zichtrekening: vanaf de eerste geldopneming;
    - KBC Brussels-Basisbankdienst: vanaf de 37e debetverrichting;
    - Universele Bankdienst van KBC: vanaf de 25e geldopneming;
    - KBC Brussels-Bedrijfsrekening: vanaf de eerste geldopneming.

Meer informatie lees je hier.

In de loop van december 2022 zullen we jaarlijkse administratieve beheerskosten van 250 euro aanrekenen aan de Vereniging van mede-eigenaars (VME). Die kosten rekenen we aan op de zichtrekening met de meeste debetverrichtingen over het afgelopen jaar.

Ben je het niet eens met deze wijziging?
Dan kun je je KBC Brussels-product of -dienst voor de ingangsdatum van de wijziging zonder opzeggingskosten stopzetten. Als we voor de ingangsdatum geen reactie van jou hebben ontvangen, gaan we ervan uit dat je akkoord gaat met deze wijziging.

We verhogen de huurtarieven voor onze safes conform de huidige marktprijzen. Hier vind je een overzicht van de nieuwe tarieven voor de verschillende formaten van safes.

De nieuwe tarieven zullen van toepassing zijn vanaf 1 januari 2023 en worden aangerekend nadat de afsluitingsdatum van de huidige huurovereenkomst bereikt is.

We vinden het belangrijk om je ruim op voorhand op de hoogte te brengen van deze prijsaanpassingen, zodat je tijdig kunt beslissen wat er met je bestaande huurovereenkomst moet gebeuren.
Concreet heb je twee mogelijkheden:

  • Je huurovereenkomst mag verder doorlopen. In dit geval hoef je verder niets te doen.
  • Je zegt je safehuur op. Neem daarvoor contact op met je KBC Brussels-kantoor.

Wist je trouwens dat je je belangrijke documenten ook kunt bewaren in de digitale kluis van je KBC Brussels Mobile? Dat is niet alleen handig en veilig, maar ook gratis.

Op de stortingen die je in 2003 en/of 2014 deed in je Spaar-Plus-Hospitalisatie, genoot je een gegarandeerde rente van 0,50%.

Vanaf 1 januari 2023 wijzigt dat. We garanderen dan een rentevoet van 0,10% op het vermogen dat je in die jaren opbouwde. Die nieuwe rentevoet blijft acht jaar gegarandeerd.

Op de stortingen die je in 2003 en/of 2014 deed in je Gezondsheidsplan, genoot je een gegarandeerde rente van 0,50%.

Vanaf 1 januari 2023 wijzigt dat. We garanderen dan een rentevoet van 0,10% op het vermogen dat je in die jaren opbouwde. De nieuwe rentevoet blijft acht jaar gegarandeerd.

Conform de Algemene Kredietvoorwaarden verhogen we het tarief van de beheerskosten van je kredietopening met 3%. Begin januari 2023 rekenen we het nieuwe tarief voor het eerst aan.

Een actueel overzicht van onze tarieven vind je hier. Zo weet je op elk moment wat je betaalt voor welke producten.

De privacyverklaring onderging tal van wijzigingen. De meeste zijn toevoegingen naar aanleiding van nieuwe of gewijzigde producten en diensten die KBC Brussels aanbiedt.
Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen lees je op pagina 3 van de vernieuwde privacyverklaring onder de hoofding: Vooraf: de belangrijkste wijzigingen aan deze versie van de Privacyverklaring van KBC Bank NV.

De privacyverklaring vind je hier.

Je tiener heeft 180 dagen de tijd vanaf zijn/haar verjaardag om de verplichte financiële administratie daarvoor in orde te brengen. En daar helpen we hem/haar graag bij. Met KBC Brussels Mobile doet je tiener dat in enkele kliks op de smartphone. Of hij/zij kan langskomen in het kantoor. Hier lees je er alles over.

Als je tiener zijn of haar rekening straks zelf mag beheren, kun je afspreken om daarop een volmacht te krijgen. Hier lees je hoe je dat kunt regelen.

Volgend jaar word je 25 en vanaf dan wordt je gratis KBC Brussels-Plusrekening betalend (3,25 euro per maand). Daarvoor krijg je heel wat interessante voordelen. Je vindt ze hier.

Vanaf 23 oktober 2022 kunnen minderjarigen die 16 jaar of ouder zijn een eigen account aanmaken voor de digitale identificatieapp Itsme®. Wanneer je kind KBC Brussels Mobile gebruikt, kan het vanuit die toepassing een Itsme®-account aanmaken.

Hier lees je hoe je dat kunt regelen.