Hoe kan mijn kleine webwinkel concurreren met de grote?

Hoe kan mijn kleine webwinkel concurreren met de grote?

Grote webshops hebben een gigantisch aanbod, ze leveren razendsnel en bieden prima service. Geen wonder dat het als kleine webshop wel eens heel erg ontmoedigend kan zijn. Nochtans is het wel degelijk mogelijk om er te staan als kleine webshop. Vermijd deze vijf valkuilen en verover ook jouw plekje op het internet.

Soms lijkt het alsof er alleen nog ruimte is voor de grote spelers als bol of coolblue op de webmarkt. als kleine webshop kun je je afvragen wie er nog zin heeft om bij jou te kopen. Nochtans zijn shoppers nog altijd bereid om in een kleine webshop te kopen, het komt er op aan het goed aan te pakken. Vermijd alleszins deze vijf valkuilen!

  1. Krampachtig mee willen doen met de groten. Als je niet groot bent, waarom zou je dan doen alsof je groot bent? Daarmee schep je verwachtingen tegenover je klant, terwijl je die wellicht niet kan waarmaken. Beloof dus geen antwoord binnen de 30 minuten als je een webshop houdt als bijberoep, doe niet alsof er een heel team klaarstaat terwijl je het alleen runt en beloof geen onmiddellijke verzending als de klant een week zal moeten wachten. Klein is ook fijn, wees er dus trots op.  
  2. Je service verwaarlozen. Een klantendienst tot 22u, levering de volgende dag, live chat... het zijn allemaal zaken die je als kleine speler op de markt onmogelijk kan aanbieden. Maar dat betekent niet dat je je service dan maar helemaal achterwege moet laten. Het is net de forte van een kleine webshop dat de dienstverlening zo persoonlijk is. Shoppers vinden het net geweldig dat ze geholpen worden door één en dezelfde persoon, speel daar dus op in. Antwoord snel en accuraat op vragen, informeer je klanten, wees transparant en geef hen eerlijke info over alles. Het is net die individuele aanpak die enorm op prijs gesteld wordt en die je klanten ook zal overtuigen volgende keer weer bij jou te shoppen.
  3. Een mainstream of te groot aanbod. Een megawebshop heeft de beschikking over magazijnen vol stock, en massa’s varianten voor één product. Kleinere webshops denken vaak dat ze de consument tegemoet moeten komen met iets gelijkaardigs, maar niets is minder waar. Klanten kiezen net voor een kleinere webshop omwille van het specifieke aanbod. Als ze op zoek zijn naar een alledaags product gaan ze sowieso naar de groten. Maak dus duidelijke keuzes in je aanbod, liever dan te proberen om de groten te benaderen (wat sowieso onmogelijk is). Speel eventueel op een nichemarkt, of focus op een bepaalde sfeer of setting. Van een megashop verwacht niemand karakter, maar kleine webshops moeten het net hebben van charme en een eigen smoel.
  4. Op een eilandje zitten. Veel webshops focussen zich volledig op hun webshop en vergeten daardoor een beetje de rest rond zich. Nochtans kunnen samenwerkingen en netwerken je verkoop net ten goede komen. Kijk dus over je muren heen en bundel misschien je krachten met andere shops om samen sterk te staan tegen de grote spelers. Of ga een samenwerkingsverband aan in een heel andere sector: het verruimt je blik èn je netwerk en levert misschien onverwacht veel nieuwe klanten op.
  5. Dumpingsprijzen hanteren. Prijszetting is een van de belangrijkste, maar ook moeilijkste zaken bij het runnen van een (web)shop. Kleinere webshops – en dan vooral bijberoepers – trappen soms in de val van de dumpingprijzen. Denk niet dat je alleen kan overleven als je onder de prijzen van de grootten gaan: er spelen veel meer factoren mee die mensen aanzetten tot aankoop. Met te lage prijzen verkoop je misschien wat meer, maar zal je met moeite het hoofd boven water kunnen houden door alle kosten die erbij komen. Bovendien zetten te lage prijzen vaak kwaad bloed bij de concurrentie. Ook niet echt bevorderlijk.

Conclusie: een kleine webshop heeft zeker nog kans op slagen, maar charme, persoonlijke aanpak en een bijzonder aanbod zijn des te belangrijker. Speel daar dus op in en probeer je niet te meten met de groten.

 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.