To marketplace or not to marketplace?

Geen webshop, maar toch online verkopen! Ontdek de virtuele marktplaats.

To marketplace or not to marketplace?

Geen webshop, maar toch online verkopen! Ontdek de virtuele marktplaats.

Wil je een eigen webshop bouwen? Daarbij rijzen vaak enkele cruciale vragen. Hoe lok je bijvoorbeeld bezoekers naar je webshop en meer nog: wat met de verkoop? Moet je wel alles rechtstreeks via een eigen webshop verkopen? Als deze vragen bij jou opkomen, dan is een virtuele marktplaats misschien wel de perfecte oplossing.

Wat is een virtuele marktplaats?

Marktplaats, digitaal, virtueel, storesquare, webshop, e-commerce, handelaar

Een marktplaats, zoals we die allemaal kennen, is een plek waar vraag en aanbod samenkomen. Elk dorp of elke stad heeft nog altijd ergens een fysieke plaats waar kooplieden vroeger schreeuwend of vleiend hun producten aanprezen. De virtuele marktplaats (ook wel e-marktplaats genoemd) is eigenlijk hetzelfde, alleen gedigitaliseerd. Met andere woorden: een e-marktplaats is een onlineplek waar verkopers samenkomen en hun goederen aanbieden. Een mooi voorbeeld daarvan is StoreSquare.

Bij die virtuele marktplaatsen is er ook een tendens om zich te specialiseren en een bepaald gamma of doelpubliek te verzamelen. Zo bestaan er bijvoorbeeld gespecialiseerde onlinemarktplaatsen rond immo, auto’s, kledij, tweedehandsartikelen, enzovoort. Ze doen daarbij vaak ook heel wat marketinginspanningen en lokken bezoekers op die manier – soms massaal – naar hun site.

Als (kleine) handelaar heb je soms de tijd en kennis niet voor een eigen webshop. Dan is een marktplaats een ideale oplossing.

Greet Dekocker, Managing Director bij Safeshops

Als (kleine) handelaar deelnemen aan zo'n e-marktplaats?

Droom je ervan om je producten online te verkopen, maar is een eigen webshop te omslachtig voor jou? Of zie je jezelf als deel van een groter geheel? Dan kun je je producten online aanbieden via een reeds bestaande e-marktplaats. Zo hoef je niet meer op zoek te gaan naar (nieuwe) onlineklanten en hoef je bovendien zelf geen webshop op te bouwen.

Plaats je productengamma of een gedeelte ervan op een virtuele marktplaats en ontdek zo ook de wereld van de onlineverkoop.

Greet Dekocker, Managing Director bij Safeshops

De voor- en nadelen van een virtuele marktplaats

Voor kleine, lokale ondernemers kan aanwezigheid op een marktplaats best wel wat voordelen hebben. Vaak ontbreekt je als kleine handelaar namelijk de tijd om een fysieke winkel te runnen én daarbovenop nog een webshop te beheren. In dat opzicht is de stap naar een bestaande e-marktplaats een slimme zet. Zij zullen namelijk een groot deel van het aankoopproces ondersteunen en heel wat van de onlinetaken van je overnemen.

Het nadeel blijft echter dat een e-markplaats de prijsdruk voedt. Je zal ongetwijfeld hier en daar concurrentie ondervinden binnen eenzelfde marktplaats. Ook een stukje van je identiteit of eigenheid kan op zo'n marktplaats verloren gaan, omdat het onderscheid tussen de handelaar en het merk vervaagt.

Gelukkig kan een digitale marktplaats je dan wel weer enorm helpen om meteen een bepaalde omzet te halen. En dat is groeikapitaal waarmee je je webshop kunt uitbouwen. Ook in het geval van export kan het een goede test zijn om te zien of je producten aanslaan en of je effectief terrein in het buitenland kunt veroveren zonder overdreven inspanningen.

Afspraken maken met je virtuele marktplaats

Niets is voor niets in het leven, ook je producten in een digitale marktplaats aanbieden niet. De meeste e-marktplaatsen vragen een vergoeding voor de inspanningen die ze leveren om jouw producten online te verkopen. Zij investeren immers in marketingacties waarvan jij kunt meegenieten. Die vergoeding kan gebaseerd zijn op een 'success fee'. Een 'success fee' betekent dat er per verkocht item een deel van je winstmarge naar de marktplaats gaat. De vergoeding kan ook gebaseerd zijn op een jaarlijkse fee, een jaarlijkse betaling om deel uit te maken van de e-marktplaats. Of een combinatie van beide. Maak daarom op voorhand goede financiële afspraken daarover. Denk er ook aan afspraken te maken over de geldende leveringsvoorwaarden en de ranking van jouw producten op het platform.

Heb je concrete plannen of ben je benieuwd naar de voorwaarden van Storesquare? Bekijk ze hier.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.
Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Laat je klanten kiezen hoe ze online betalen

Bied betalingen met debetkaart, kredietkaart en betaalknop aan. Zo koopt je klant waar en wanneer hij wil.
Laat je klanten kiezen hoe ze online betalen

Virtuele winkel, reële risico’s

Heb je een webshop? Met een goede voorraadopslag, verzending en verzekering beperk je de bijhorende gevaren.
Virtuele winkel, reële risico’s

Een website starten in 7 stappen

Een website opzetten hoeft niet zo complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.
Een website starten in 7 stappen
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.