Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?

Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf?

Met trouwe klanten laat je op korte en lange termijn je bedrijf groeien. Hoe je nu juist aan efficiënte klantenbinding doet? Met deze tips ben je goed op weg.

Onderhoud je klantenbestand

Heb je een klantenbestand? Mooi! Weet wel dat je dit best op regelmatige basis bijwerkt. Te tijdrovend? Beschouw deze handeling als een opportuniteit: je kunt er veel gerichter mee communiceren. Een up-to-date klantenbestand is goud waard. 

Ken je klant

En vooral: weet in welke fase van de customer journey hij zich bevindt. Probeer te achterhalen wat die klant wil en waar zijn verwachtingen liggen. Nieuwe klanten hebben andere noden dan klanten die al jaar en dag over de vloer komen. Mogelijk wijzigen die behoeften doorheen de jaren nog. Mensen worden ouder, krijgen andere voorkeuren en oefenen misschien een nieuwe job uit. Allemaal factoren waarmee je best rekening houdt. 

Voorbeeld? Stef is zaakvoerder in een keukenbedrijf. Jan kocht er enkele maanden geleden een nieuwe keuken. Vandaag verstuurt Stef naar een groot deel van zijn klanten een promotiemailing voor nieuwe keukens. Maar niet naar Jan: die krijgt een leuke mail met onderhoudstips.  

Laat van je horen

Een andere goede manier om klanten aan je bedrijf te binden? Laat van je horen. Contacteer je bestaande afnemers zodra je iemand hebt aangeworven. Vertel het hen wanneer je je assortiment hebt uitgebreid. En de beste tip: wens hen een gelukkige verjaardag. Van persoonlijke dienstverlening gesproken.

Voorbeeld: Karen werkt in een grafisch bureau en nam gisteren voor het eerst een copywriter aan. Ze herinnert zich dat een van haar klanten onlangs nood had aan krachtige teksten. Karen besluit het erop te wagen: ze belt de klant op. Ze vertelt hem dat ze naast grafisch ontwerp nu ook copywriting aanbiedt. Je raadt het al: de klant tekent in bij Karen voor een copywriting-pakket. 

Spoor hen aan om terug te komen

Klantenkaarten

De meest gekende manier om je klant te laten terugkomen in je fysieke shop: de klantenkaart. Met een volle kaart bemachtigt hij 20% korting. Ja, deze klassieker kent een blijvend succes.  

Wedstrijden

Ook gekend maar daarom niet minder succesvol: wedstrijden. Laat je klanten weten dat ze een mooie prijs kunnen winnen bij deelname aan een bepaalde wedstrijd. Ideaal om slapende klanten wakker te schudden.  

Gebruik creatieve verpakking

Heb je een winkel, kun je nu en dan eens speciale verpakking gebruiken. Een leuke manier om je klanten te verrassen! Zijn je producten uitsluitend verkrijgbaar via je webshop? Of verkoop je enkel diensten? Dan is het een kwestie van de boodschap te verpakken. Stuur je klant een originele mailing waarin je hem bedankt voor zijn bestelling. 

Maak je klanten op voorhand warm

Een speciale actie gepland? Maak je klanten warm! Vertel hen wat je precies in petto hebt en maak duidelijk dat deze promotie tijdelijk is. Het gevoel van ‘dringendheid’ laat klanten sneller ingaan op je acties. Vooral in webshops heeft dit een sterk effect. 

Communiceer met je klanten via social media

Social media voor je onderneming geeft je een hoop opportuniteiten:  

Deel je expertise

Deel verschillende tips en tricks die indirect gelinkt zijn aan je business. Laat huidige én potentiële kopers weten dat je kennis van zaken hebt.   

Ga gesprekken aan

Publiceren je klanten een beoordeling op je Facebook-, Twittter- of LinkedIn-pagina? Delen ze een interessant artikel met je? Reageer, bedank hen en ga een gesprek aan. Toon interesse, dat waarderen ze. Als er onvoldoende gecommuniceerd wordt op je pagina, is het een kwestie van zelf interactie te genereren. Met een speciale promotie, bijvoorbeeld. Of door vragen te stellen aan je fans op Facebook of volgers op Twitter. 

Voorbeeld? Lieven is een kleine zelfstandige en verkoopt T-shirts. Op 15 mei was hij jarig. Dus publiceerde hij een speciale actie op Facebook: de eerste 10 reacties zouden 50% korting krijgen op hun volgende bestelling. Resultaat: 6 van deze 10 kwamen terug voor een tweede aankoop. 

Wees slimmer dan de concurrent

Een voldane klant is leuk, hoewel dit je niet garandeert dat hij naar jou terugkomt. Kijk naar je concurrenten, en denk na over hoe jij het beter kunt doen: 

Doe iets wat je klant absoluut niet verwacht

Krijgt een van je kopers een speciale behandeling? En dat op het moment wanneer hij dit niet verwacht? Dan mag je rekenen op een nieuwe trouwe klant. 

Voorbeeld? Marijke schuift aan bij de klassa, klaar om een mooie vaas te kopen. Plots glipt de vaas uit haar handen. De zaakvoerder staat achter de kassa en stelt voor dat ze er nog eentje haalt. Ze moet de gebroken vaas niet betalen. Dat zal ze nog lang onthouden en waarschijnlijk vertellen aan vrienden. 

Behandel eventuele klachten op de juiste manier

Klachten zijn nooit leuk. Hoewel je ze het liefst van al uit de weg gaat, is het verstandiger om hierop gepast te reageren.  

Voorbeeld? Luc werkt als technieker bij een garage. Hij krijgt een boze telefoon van een klant: ondanks de onderhoudsbeurt ondervindt de klant problemen met zijn wagen. Wat doet Luc? Hij voert een tweede check-up uit en belt een weekje later zelf terug. Om te vragen of de auto weer vlotjes rijdt.  

Vraag de mening van je klanten

Je klanten willen het gevoel krijgen dat je hen belangrijk vindt. Vraag hen gerust om feedback over een bepaald product, dienst of event. Dat zullen ze zeker appreciëren. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders
De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.
‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.
Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.